Zdrowie to najlepsza inwestycja

O wyzwaniach związanych ze zdrowiem Polaków mówią Justin Gandy, managing director, MSD Polska, i Gabriele Grom, public policy lead, Mid-Europe Region, MSD.

Publikacja: 20.05.2024 09:00

Partner relacji: MSD

Polska, podobnie jak inne kraje europejskie, stoi przed wyzwaniem niżu demograficznego. Choroby nowotworowe stały się poważnym problemem związanym ze starzeniem się społeczeństwa. Jak zapewnić skuteczną opiekę zdrowotną odpowiadającą na rosnące potrzeby społeczeństwa?

Justin Gandy: Jesteśmy w interesującym dla Polski momencie i nie możemy zaprzeczyć, że w związku ze starzejącym się społeczeństwem wiążą się pewne zagrożenia. Rozmawialiśmy o tym ważnym problemie na Europejskim Kongresie Gospodarczym także w kontekście inwestycji. Najlepszą inwestycją, jaką można poczynić, jest inwestycja w ludzi i w ich zdrowie, ponieważ właśnie to pozwala na rozwój społeczeństwa. Jak Pan wspomniał, starzenie się społeczeństwa wiąże się również ze wzrostem zachorowań na niektóre choroby, zwłaszcza nowotworowe. Z uwagą przyglądamy się, na jakie obszary należy położyć szczególny nacisk. Skupiamy się przede wszystkim na badaniach przesiewowych, wykrywaniu i zapobieganiu chorobom. Jeśli uda się wykryć choroby wcześniej, jeśli można je leczyć wcześniej, a obecnie coraz częściej stosujemy leczenie we wcześniejszych stadiach, istnieje większa szansa na wyleczenie.

Jakie są najpilniejsze potrzeby związane z zapewnieniem polskim pacjentom dostępu do innowacyjnych metod leczenia i nowych technologii medycznych?

JG: W ostatnich latach mogliśmy zaobserwować znaczący wzrost inwestycji, który powinien być kontynuowany. Musimy upewnić się, że system opieki zdrowotnej jest odpowiednio ukierunkowany i traktowany priorytetowo, aby mieć pewność, że są w nim prowadzone inwestycje o charakterze długofalowym – ponieważ największy efekt będzie można zobaczyć tylko wtedy, gdy zostaną poczynione inwestycje we wczesne badania przesiewowe, wykrywanie choroby u pacjentów na wczesnym etapie.

Gabriele Grom

Gabriele Grom

rp.pl

Jakie są kluczowe wyzwania dla polityki zdrowotnej UE, szczególnie w kontekście onkologii?

Gabriele Grom: Komisja Europejska wprowadziła Europejski Plan Walki z Rakiem, który obejmuje wiele różnych zaleceń dotyczących sposobów radzenia sobie z nowotworami w państwach UE, począwszy od środków zapobiegawczych, takich jak np. szczepienia zapobiegające niektórym rodzajom raka.

O jakiego rodzaju nowotwory chodzi?

GG: Na przykład te wywołane przez zakażenie wirusem HPV. Rozwiązania inne niż prewencja to wczesne wykrywanie nowotworów przez badania przesiewowe, lecz także dostęp do najlepszych możliwych metod diagnostycznych i leczenia. Europejski Plan Walki z Rakiem uwzględnia też kwestie dalszego funkcjonowania pacjenta po wygraniu z chorobą.

JG: Szczepienia są tym bardziej ważne, że od ponad roku prowadzony jest w Polsce program zwalczania wirusa HPV i dlatego warto do tego zachęcać.

To program bezpłatny?

JG: Tak i bardzo zależy nam na zwiększeniu wskaźnika wyszczepialności, tak aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty. Plan walki z rakiem zakłada, że poziom ten powinien wynosić 90–95 proc. i więcej. Polska jest na wczesnym etapie. Mamy obecnie 20 proc., a rząd chce osiągnąć 40–50 proc. I właśnie dlatego ważne jest, aby ludzie byli świadomi, jak istotne są te szczepienia, ponieważ będzie to miało ogromny wpływ na system ochrony zdrowia oraz na życie ludzi.

Przegląd prawa farmaceutycznego znajdzie się w agendzie polskiej prezydencji w Radzie UE w nadchodzącym roku. Jakie są zatem najważniejsze tematy w obszarze ochrony zdrowia, na których Polska powinna skupić się w okresie swojej prezydencji?

JG: Jest to pierwsza duża zmiana w tego typu przepisach, a pierwotnym założeniem jest zapewnienie bardziej sprawiedliwego dostępu w całej Europie, zwłaszcza do innowacji. Dla nas najważniejsze jest to, o czym mówiła Gabriele, aby stworzyć odpowiednie zachęty i zapewnić ochronę własności intelektualnej, ponieważ to, co przyciąga inwestycje, to właśnie pewność, że są one stabilne i chronione w danym kraju. A jeśli dzięki temu pacjenci będą mieli lepszy dostęp do naszych ratujących życie leków i szczepionek, my jesteśmy jak najbardziej za takim rozwiązaniem. Zdajemy sobie jednak sprawę, że elementy te mogą stanowić czynnik zniechęcający do inwestycji. Chcemy mieć pewność, że polska prezydencja jest tego świadoma i wie, jakie decyzje podejmie, aby upewnić się, że obszar ten zostanie faktycznie usprawniony.

Podczas tegorocznego EKG firma MSD została wyróżniona tytułem „Inwestora bez Granic”. Ta nagroda podkreśla znaczące inwestycje MSD w B+R w Polsce i jej zaangażowanie w napędzanie innowacji i rozwoju w naszym kraju. Proszę przybliżyć waszą działalność badawczo-rozwojową w Polsce.

JG: Ta nagroda jest dla nas ogromnym zaszczytem jako dowód uznania dla pozytywnego wpływu, jaki nasza firma wywiera na Polskę. Zbudowaliśmy tu w Polsce wielopłaszczyznową działalność, począwszy od badań klinicznych obejmujących ponad 500 ośrodków ze 150 badaniami klinicznymi i ponad 3700 pacjentami biorącymi udział w badaniach. To dla nas szósty co do wielkości rynek badań w Europie. A jeśli spojrzeć na nasze inwestycje, w ostatnim roku przeznaczyliśmy na badania i rozwój ponad 190 mln zł, a w ciągu ostatniej dekady kwota ta przekroczyła miliard złotych. Na przestrzeni 16 lat, w ciągu których organizowany jest kongres EKG, zainwestowaliśmy niemal 4 mld zł, jeśli weźmiemy pod uwagę nakłady, które ponieśliśmy w kraju zarówno w postaci podatków, jak i inwestycji. Była to więc dla nas znacząca inwestycja w Polsce, która wzbudza nasz entuzjazm w kontekście dalszego rozwoju.

Partner relacji: MSD

Polska, podobnie jak inne kraje europejskie, stoi przed wyzwaniem niżu demograficznego. Choroby nowotworowe stały się poważnym problemem związanym ze starzeniem się społeczeństwa. Jak zapewnić skuteczną opiekę zdrowotną odpowiadającą na rosnące potrzeby społeczeństwa?

Pozostało 95% artykułu
Materiał partnera
Amerykanie budują kadry jądrowe w Polsce – to szansa dla naszej gospodarki
Materiał partnera
Energetyka jądrowa w centrum uwagi
Europejski Kongres Gospodarczy
Wartości, które należy promować w biznesie
Europejski Kongres Gospodarczy
Czy proste podatki są możliwe
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Byliśmy prekursorem budownictwa zrównoważonego w Polsce