Zdarza się, że jednostki na przełomie okresów sprawozdawczych ponoszą koszty dotyczące np. prenumerat, kosztów energii elektrycznej, różnego rodzaju abonamentów, ubezpieczeń. Nagminnie zdarzają się sytuację, w których dokumenty wpłyną do jednostki z opóźnieniem. Należy zastanowić się w jaki sposób zaewidencjonować takie koszty w księgach rachunkowych.
Podczas klasyfikowania kosztów do danego okresu rozrachunkowego, należy postępować zgodnie z nadrzędnymi zasadami rachunkowości tzn. zasadą memoriałową, zasadą współmierności przychodów i kosztów (art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o rachunkowości, dalej uor) oraz istotności (art. 8 ust . 1 oraz art. 4 ust. 4 i 4a uor). Zgodnie z art. 20 ust 1 uor w księgach rachunkowych należy ująć wszystkie zdarzenia które dotyczyły danego okresu sprawozdawczego. W związku z tym w księgach rachunkowych należy ująć wszystkie koszty niezależnie od tego czy zostały zapłacone czy nie. Dodatkowo, w celu zapewnienia współmierności przychodów i kosztów zaksięgować należy koszty przyszłych okresów oraz koszty przypadające na dany okres które nie zostały jeszcze poniesione. Oznacza to, że w księgach rachunkowych należy ująć takie koszty jak: