Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o COVID-19 pracodawca może polecić wykonywanie pracy zdalnej, jeżeli pracownik m.in. ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy. W takim przypadku pracodawca powinien zapewnić odpowiednie narzędzia i materiały umożliwiające świadczenie pracy w sposób zdalny.
Jeśli wykonywanie pracy wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych, pracodawca – jako administrator, czyli podmiot odpowiedzialny za zgodność przetwarzania danych osobowych z RODO – ma obowiązek zapewnić przestrzeganie zasad przetwarzania danych, w tym zadbać o ich bezpieczeństwo. Cel ten może być realizowany na różne sposoby. Przykładowo, pracodawca może zobowiązać pracownika do właściwego zabezpieczenia danych osobowych przechowywanych w miejscu świadczenia pracy (np. w szafkach zamykanych na klucz uniemożliwiających dostęp osób trzecich), przestrzegania polityki czystego biurka czy procedury niszczenia dokumentów, korzystania z elektronicznego obiegu dokumentów zamiast papierowego itp.