Przedsiębiorcy realizują swoje cele gospodarcze na rynku sprzedaży produktów poprzez wykorzystanie różnorodnych kanałów sprzedażowych. W celu zapewnienia efektywnej sprzedaży produktów dostawcy (producenci) podejmują współpracę handlową z przedsiębiorcami wyspecjalizowanymi w danym obszarze działalności, którzy na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia umożliwiają dotarcie z produktem do klienta końcowego. Jedną z form prowadzenia tego rodzaju aktywności sprzedażowej jest pośrednictwo handlowe, które ułatwia dostawcom dotarcie do klienta końcowego za pośrednictwem wyspecjalizowanego przedsiębiorcy, przy jednoczesnym zapewnieniu dostawcy wpływu na działania pośrednika. Jak jednak wynika z wyroku Sądu Unii Europejskiej (dalej: Sąd) z 15 lipca 2015 r. fakt powierzenia przez dostawcę innemu przedsiębiorcy pośrednikowi określonych działań sprzedażowych nie zwalnia dostawcy z odpowiedzialności za naruszenie prawa konkurencji w związku z działaniami pośrednika.
Co oznacza pośrednictwo
Pośrednictwo handlowe stanowi formę sprzedaży produktów przez dany podmiot (np. producenta produktów), przy której zaangażowany zostaje przedsiębiorca (pośrednik) mający za zadanie realizować określone czynności faktyczne umożliwiające danemu podmiotowi (producentowi) sprzedaż oferowanych przez niego produktów docelowym kontrahentom. Poprzez oddziaływanie na kontrahentów i podejmowanie wobec nich określonych działań pośrednik ma doprowadzić do stworzenia warunków faktycznych i prawnych, dzięki którym dany podmiot sprzeda swoje produkty kontrahentowi. Co istotne, pośrednik nie jest stroną transakcji z kontrahentem, albowiem stroną tych transakcji jest zawsze podmiot oferujący produkty. Pośrednik jedynie wykonuje określone czynności na rzecz (na rachunek) tego podmiotu, działając na podstawie zawartej z nim umowy pośrednictwa handlowego.
Klasycznym przykładem takiego pośrednictwa jest umowa agencyjna uregulowana w art. 758 kodeksu cywilnego. Na mocy umowy agencyjnej agent zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.
Naruszenie prawa konkurencji
Jak wynika z wyroku Sądu z 15 lipca 2015 r., działania podejmowane przez pośrednika handlowego w imieniu przedsiębiorcy mogą skutkować odpowiedzialnością tego przedsiębiorcy za naruszenie prawa konkurencji (wyrok Sądu Unii Europejskiej w sprawie T-418/10, voestalpine AG oraz voestalpine Wire Rod Austria GmbH przeciwko Komisji Europejskiej) >patrz ramka.
Sąd stwierdził, iż w świetle umowy zawartej pomiędzy producentami oraz pośrednikiem handlowym pośrednik handlowy powinien być traktowany jako „organ pomocniczy" zintegrowany z producentami w ramach jednej jednostki gospodarczej.