Wsparcie zarządzania kuleje

Wartość rynku zarządzania kontaktami klientami rośnie bardzo wolno. Ich dostawcy liczą, że kryzys może to zmienić, zmuszając firmy do zwiększenia jakości obsługi klientów

Publikacja: 27.11.2008 01:23

Rynek systemów CRM na świecie

Rynek systemów CRM na świecie

Foto: Rzeczpospolita

Rynek systemów do zarządzania kontaktami z klientami (CRM) w Polsce rozwija się w tempie 6 procent rocznie. Jak wyliczyła firma DiS, jego wartość w ubiegłym roku sięgnęła 105 mln dol. Nic nie wskazuje na to, by sytuacja uległa znacznej zmianie w ciągu najbliższych dwóch – trzech lat.Na tle rozwoju globalnego rynku CRM Polska wypada blado. Według szacunków Gartnera wzrośnie on w tym roku o 14,2 proc., osiągając obroty 8,9 mld dol. W 2012 r. ma to być już 13,3 mld dol. Przyczynia się do tego także sprzedaż produktów w formule Software-as-a-Service. W Europie obroty rynku CRM w roku 2007 wyniosły 2,6 mld dol.

Jak w większości segmentów rynku oprogramowania także i systemy CRM stają się coraz bardziej złożone. Jednym z trendów ich rozwoju jest tzw. cross-channel management. Sprowadza się on do umożliwienia klientowi dotarcia do organizacji poprzez różnorodne kanały komunikacji, czyli zapewnienie jednorodnej obsługi bez względu na to, czy kontaktuje się z organizacją przez telefon, Internet czy też odwiedza oddział firmy. Także w obszarze CRM należy się spodziewać nowych rozwiązań z zakresu usług e–serwisowych (np. rozbudowa funkcjonalności związanej z samoobsługą serwisową konsumentów) oraz e–marketingu – komunikacja z klientem poprzez Internet (np. badanie satysfakcji klientów, rozwój programów lojalnościowych).

Na razie tylko 500 firm w Polsce korzysta z systemów CRM o zaawansowanej funkcjonalności. Jednak możliwe, że obecne osłabienie gospodarcze, zmuszając firmy do lepszego wykorzystania swoich zasobów i koncentracji na jakości obsługi, zwiększy zapotrzebowanie na tego typu systemy.

– Wciąż stosunkowo niewiele firm posiada kompleksowy system zarządzania kontaktami z klientem. Można przypuszczać, że w czasie mniejszej stabilności rynkowej klienci szukać będą sposobów, by zoptymalizować procesy związane z obsługą klienta. Inwestycję w system CRM należy traktować podobnie jak np. inwestycję w nową linię produkcyjną. Z jednej strony jest to pewne obciążenie dla budżetu, ale z drugiej – jest to inwestycja niezbędna, by zwiększać przychody i rozwijać firmę – mówi Michał Tabakowski, ekspert SAP Polska.

Koszty nie są tu tak wysokie jak przy wdrażaniu systemów do zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP. Jak szacuje Andrzej Baryka, dyrektor ds. wdrożeń w BPSC SA, dla średniej wielkości firmy produkcyjnej koszty implementacji CRM stanowią ok. 10 proc. wartości wdrożenia całego systemu ERP. W sektorze MSP prosty funkcjonalnie system można wdrożyć jeszcze mniejszym kosztem.

– CRM spełniający 70 – 80 proc. potrzeb firm segmentu MSP, zwłaszcza tych o profilu handlowym czy usługowym, może kosztować w przybliżeniu zaledwie tyle, ile pełna wersja biurowego pakietu MS Office. Zakup jednej czy dwóch licencji można więc zamknąć w kosztach bieżących – mówi Paweł Giziński, dyrektor sprzedaży w Sage Symfonia.

Dla firm CRM wciąż jest potrzebne głównie jako narzędzie wspierające sprzedaż. Wartość aplikacji tego typu sprzedanych w ubiegłym roku wzrosła o 27,6 proc. Rozwiązania wspomagające marketing zanotowały w 2007 roku 15,4 proc. wzrostu. Z kolei wzrost rynku oprogramowania wspomagającego obsługę klienta wyniósł 22,7 proc.

[ramka][b]W Polsce dominuje gromadzenie informacji o klientach[/b]

Rynek systemów CRM w Polsce jest bardzo zróżnicowany i rozdrobniony. Nie ma bowiem w naszym kraju firmy będącej na nim wyraźnym liderem – systemy do kompleksowej obsługi klientów oferuje ok. 100 różnych dostawców. Większość ich klientów wykorzystuje niezbyt złożone rozwiązania.

Jak podaje GUS w badaniu „Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach”, w 2007 r. wśród firm posiadających system CRM najwięcej, bo 21 proc., było takich, które wyposażone były w systemy do zarządzania informacjami, pozwalające na centralne gromadzenie i udostępnianie wiedzy o klientach. Tylko 12 proc. posiadało systemy umożliwiające analizowanie tych informacji w celach marketingowych.

Wiele aplikacji podąża w stronę mobilności i hostingu. Mobilny dostęp to optymalny sposób wykorzystania oprogramowania np. przez handlowców w terenie.

Systemy zarządzania relacjami z klientami wykorzystywane są głównie do wspierania sprzedaży. Pod tym względem polski rynek nie różni się bardzo od globalnego. [/ramka]

[ramka][b]Maryla Pawlik, dyrektor ds. sprzedaży w BPSC[/b]

System CRM funkcjonujący jako autonomiczne rozwiązanie wdrażany jest z reguły w albo bardzo małych, albo bardzo dużych firmach. Te mniejsze poszukują dość prostego oprogramowania porządkującego kontakty z klientami. Te największe oczekują od CRM rozwiniętych możliwości zarządzania relacjami z klientami. W tych obszarach raczej trudno się spodziewać znaczącego przyspieszenia. [/ramka]

[ramka][b]Dominik Barczyk, dyrektor sprzedaży w Oracle Polska[/b]

Pod koniec ubiegłej dekady rynek, gdy firmy rozważały możliwość wdrożenia CRM, zazwyczaj nie miały jeszcze wizji, jak będą z niej korzystać. Teraz sytuacja wygląda inaczej – świadomość korzyści z CRM jest o wiele większa, firmy są zainteresowane wdrożeniem i dobrze wiedzą, co chcą dzięki tej inwestycji osiągnąć. Zastanawiają się jedynie, jak taki proces przeprowadzić. [/ramka]

Rynek systemów do zarządzania kontaktami z klientami (CRM) w Polsce rozwija się w tempie 6 procent rocznie. Jak wyliczyła firma DiS, jego wartość w ubiegłym roku sięgnęła 105 mln dol. Nic nie wskazuje na to, by sytuacja uległa znacznej zmianie w ciągu najbliższych dwóch – trzech lat.Na tle rozwoju globalnego rynku CRM Polska wypada blado. Według szacunków Gartnera wzrośnie on w tym roku o 14,2 proc., osiągając obroty 8,9 mld dol. W 2012 r. ma to być już 13,3 mld dol. Przyczynia się do tego także sprzedaż produktów w formule Software-as-a-Service. W Europie obroty rynku CRM w roku 2007 wyniosły 2,6 mld dol.

Pozostało 87% artykułu
Płace
Ostatnia taka podwyżka pensji. W przyszłym roku czeka nas rewolucja
Sądy i trybunały
Bezsilność Trybunału rośnie. Uchwała naprawcza Sejmu ponad wyrokiem TK
Konsumenci
Rzecznik generalny TSUE o restrukturyzacji Getin Banku: ocenić musi polski sąd
Podatki
Uparty obdarowany zapłaci podatek, bo nie chciał pokazać wydruku z konta
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Sądy i trybunały
Sędzia, który kradł pendrive'y nadal w zawodzie. Zarabia 10 tys. zł miesięcznie
Podatki
Skarbówka będzie łapać już tylko prawdziwych oszustów