Tam, gdzie nie jest wymagana bieżąca kontrola procesu pracy, a jej efekty można przesłać drogą elektroniczną, można skorzystać z zatrudnienia w formie telepracy.
Potrzeba wykonywania pracy w tej formie może być aktualna od samego początku, np. wynikać z zamiaru pracodawcy co do sposobu zorganizowania zadań na danym stanowisku. Szef może bowiem poszukiwać np. grafika komputerowego, zakładając z góry, że będzie on świadczył obowiązki w sposób zdalny.
Forma zdalna
W takim przypadku zatrudniający już na etapie wstępnej rozmowy powinien zasygnalizować osobie ubiegającej się o zatrudnienie, że istotnym warunkiem nawiązania współpracy jest wykonywanie zadań regularnie poza siedzibą firmy. Jeżeli z jakichś względów taka organizacja pracy jest nie do przyjęcia dla kandydata, dyskusja o dalszych warunkach zatrudnienia wydaje się być bezprzedmiotowa.
Jeśli jednak strony dojdą do porozumienia w tej sprawie, umowa o pracę powinna zawierać postanowienia określające warunki wykonywania pracy w formie telepracy.
W praktyce zdarza się jednak, że potrzeba wykonywania pracy w formie telepracy ujawnia się w trakcie zatrudnienia. Pracodawca może np. dojść do wniosku, że takie rozwiązanie będzie korzystne dla niego (np. zaoszczędzi na wynajmie pomieszczeń pracy), jak i dla pracowników, którzy będą mogli bardziej elastycznie organizować pracę, łącząc życie zawodowe z rodzinnym.