Poznaliśmy zwycięzców Young Design 2024! Już można zobaczyć ich projekty!

Za nami 17. edycja konkursu Young Design dla młodych projektantów, organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

Publikacja: 02.05.2024 10:00

Poznaliśmy zwycięzców Young Design 2024! Już można zobaczyć ich projekty!

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym konkursu Young Design

To kontynuacja wieloletniej tradycji wspierania polskiej sztuki użytkowej. Ideą konkursu jest wyłonienie z młodego pokolenia projektantów, osób o największym potencjale rynkowym oraz umożliwienie im nawiązania profesjonalnej współpracy z polskimi producentami. Kuratorem tegorocznego Konkursu była pani Jadwiga Husarska-Sobina, utalentowana projektantka i przedsiębiorczyni, szefowa Husarska Design.

Tegoroczna edycja pod hasłem „Odpowiedzialność” nawiązywała do zrównoważonego projektowania i poszukiwania rozwiązań dla lepszej przyszłości, pomagających tworzyć produkty przyjazne dla środowiska. Młodzi projektanci musieli sprostać coraz trudniejszym wyzwaniom, które stawia przed nami radykalnie zmieniający się świat. Wszystkie zwycięskie prace są innowacyjne, odnoszą się do idei cyrkularności i zrównoważonego projektowania.

W piątek 26.04 podczas uroczystej gali organizowanej w siedzibie Instytutu poznaliśmy zwycięzców konkursu.

„To już siedemnasta edycja Konkursu Young Design, który pokazał nam, jak bardzo kreatywni i innowacyjni potrafią być młodzi ludzie. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy przyczynić się do rozwoju branży wzorniczej, promując i wspierając młode talenty. Troska o środowisko naturalne i podążanie za zmianami stawia przed młodym pokoleniem wyzwania ale też otwiera nowe możliwości.” – mówiła podczas wydarzenia Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego Agnieszka Wasilewska.

NAGRODĘ GŁÓWNĄ – STYPENDIUM IM. PROF. WANDY TELAKOWSKIEJ W WYSOKOŚCI 20 000 ZŁ, UFUNDOWANE PRZEZ MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO, OTRZYMAŁA KAROLINA SZPAKOWSKA, AUTORKA PROJEKTU „GELANTERIA”:

Studentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pokazała niezwykły projekt biodegradowalnych akcesoriów do butiku odzieżowego, stworzonych z bioplastiku. Komplet składa się z wizytówek i metek, instalacji na okno wystawowe oraz kompletu kopertówek. Projekt ma na celu zaprezentować możliwości tworzywa, jakim jest bioplastik i pokazać, że nie musi to być substytut tanich sztucznych materiałów jednorazowego użytku, podnosząc jego rangę do kategorii produktu luksusowego. Innowacyjne tworzywo powstało w efekcie wielu prób i testów przeprowadzonych na recepturach, w których skład wchodziły: żelatyna, tapioka, pektyna, gliceryna oraz woda. Projekt jest próbą nawiązania dialogu między markami premium a produktami fast fashion, które są wyrzucane po kilku użyciach.

NAGRODĘ SPECJALNĄ POLSKIEJ FUNDACJI NARODOWEJ, W WYSOKOŚCI 20.000 ZŁ, OTRZYMAŁA OLIWIA LEDŹIŃSKA ZA PROJEKT „NOWO NOWO":

Projekt Oliwii Ledzińskiej, absolwentki poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego to wspaniałe lampy, będące odpowiedzią na zjawisko nadmiernego konsumpcjonizmu, oferujące alternatywny model zrównoważonego użytkowania zasobów. Dzięki zastosowaniu specjalnego ekologicznego spoiwa, produkt ten przekształca niechciane organiczne odpady, takie jak bawełna czy drewno, nadając im nowe życie. Wyróżniającą cechą lamp jest możliwość wymiany ich części zewnętrznych w trakcie użytkowania, zachowując jednocześnie niezmienny elektryczny rdzeń. Biodegradowalne elementy mogą powrócić do cyklu produkcyjnego lub zostać odpowiednio zutylizowane, podczas gdy komponenty elektryczne pozostają zachowane.

NAGRODĘ SPECJALNĄ AGENCJI ROZWOJU PRZEMYSŁU S.A., W WYSOKOŚCI 5.000 ZŁ, OTRZYMAŁ MARIUSZ ŚMIETANA ZA PROJEKT „ŁĄCZĄC SIŁY ZE SŁOŃCEM. WYKORZYSTANIE ENERGII SŁONECZNEJ W CELU POPRAWY DOBROSTANU CZŁOWIEKA I PLANETY”:

Pana Mariusza Śmietanę do stworzenia projektu zainspirowała rola Słońca w życiu człowieka, jego światło i ciepło, które ma nie tylko znaczenie biologiczne, ale także wpływa na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Powstał innowacyjny system pozwalający na koncentrację światła słonecznego za pomocą soczewek Fresnela oraz kolimatorów umiejscowionych na śledzącym słońce heliostacie. Następnie przy użyciu światłowodów zebrane światło transportowane jest do pomieszczeń pozbawionych dostępu do promieni słonecznych. Prosta i niezależna konstrukcja pozwala na powszechną dostępność systemu, zwłaszcza w krajach rozwijających się. Rozwiązanie otwiera drogę do lepszego wykorzystania energii słonecznej i tym samym poprawia jakość życia. Mariusz Śmietana jest absolwentem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

NAGRODĘ SPECJALNĄ UUNDOWANĄ PRZEZ MINISTRA NAUKI, CYFROWE PIÓRO WRAZ Z CYFROWYM NOTESEM, OTRZYMAŁA WERONIKA KARSKA ZA PROJEKT „MELU”:

Pani Weronika Karska, studentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zaprojektowała zestaw „Melu” służący do przygotowania jogurtu. Jest to również zachęta do ograniczenia zużycia plastikowych opakowań przez samodzielne przygotowywanie produktów spożywczych w domu. Wykonany z ceramiki nieszkliwionej, uszczelnionej za pomocą mleka, według jednej z najstarszych technik zdobienia ceramiki rozpowszechnionej na terenach Europy Wschodniej, pozwala na zaoszczędzenie energii elektrycznej związanej z dwukrotnym wypałem. Po czasie użytkowania, produkt może zostać przetworzony na tzw. szamot i ponownie dodany do gliny, utrzymując w ten sposób swoją cyrkularność.

Prace laureatów oraz reszty finalistów będzie można zobaczyć na otwartej właśnie wystawie pokonkursowej, która potrwa do 31.05.

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym konkursu Young Design



„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym konkursu Young Design

To kontynuacja wieloletniej tradycji wspierania polskiej sztuki użytkowej. Ideą konkursu jest wyłonienie z młodego pokolenia projektantów, osób o największym potencjale rynkowym oraz umożliwienie im nawiązania profesjonalnej współpracy z polskimi producentami. Kuratorem tegorocznego Konkursu była pani Jadwiga Husarska-Sobina, utalentowana projektantka i przedsiębiorczyni, szefowa Husarska Design.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Tony Mercer: Wielka zmiana w usługach wizowych i identyfikacyjnych
Biznes
TikTok: Bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas absolutnym priorytetem
Biznes
Polskie miasta coraz częściej grają w zielone
Biznes
Orlen może zrezygnować z prasy i usług kurierskich. Odwrotu od fuzji nie będzie
Biznes
II Kongres Przedsiębiorstw Rodzinnych „SUKCESJA W BIZNESIE”
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy