Świadczenia o podobnym charakterze a koszty - interpretacja podatkowa

Ofertowanie sprzedaży produktów oraz usługi rozwoju technicznego podlegają ograniczeniu w zaliczaniu do kosztów podatkowych.

Publikacja: 05.11.2018 01:00

Świadczenia o podobnym charakterze a koszty - interpretacja podatkowa

Foto: Fotolia.com

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 15 października 2018 r. (0111-KDIB1-3.4010.409.2018.1.BM).

Wnioskodawca jest podmiotem z branży motoryzacyjnej zajmującym się produkcją elementów konstrukcyjnych związanych z nowoczesnymi systemami zabezpieczeń przed skutkami kolizji. Produkt oferowany producentom pojazdów musi wypełniać określone kryteria wizualne i  techniczne oraz spełniać wysokie wymogi w zakresie jakości i późniejszego bezpieczeństwa związanego z korzystaniem z danego pojazdu.

Czytaj także: Ograniczenia dotyczą także kosztów w działalności strefowej

Jak wskazał wnioskodawca, z uwagi na specyfikę branży, proces składania oferty potencjalnemu kontrahentowi jest wydłużony i wiąże się często m.in. z przygotowaniem prototypu danej części, wizytami ze strony kontrahenta w danym zakładzie produkcyjnym czy też koniecznością dostosowania linii produkcyjnej do konkretnego zlecenia. W związku z tym wnioskodawca zawarł ze spółką powiązaną umowę o świadczenie usług w zakresie:

? procesu ofertowania sprzedaży produktów wnioskodawcy, która ma polegać m.in. na pozyskiwaniu zleceń, a także uczestniczeniu w spotkaniach i rozmowach z potencjalnymi klientami, przygotowywaniu ofert, przygotowywaniu zlecenia prototypu produktu, utrzymywaniu relacji z klientami, jak również opracowywaniu, uzgadnianiu wewnętrznym i realizacji strategii rozwoju z danym kontrahentem oraz opracowywaniu prognoz sprzedaży;

? usług nabycia rozwoju technicznego, które mają polegać m.in. na prawidłowym odczytywaniu informacji z zapytania ofertowego dotyczących specyficznych wymagań technicznych potencjalnego kontrahenta, analizie spełnienia wymogów jakościowych klienta, w tym m.in. na wyborze metod i procesów do wytworzenia prototypu produktu, ocenie sposobu złożenia produktu, analizie spełnienia jakościowych wymogów kontrahenta, przedstawianiu koncepcji potrzebnych do produkcji narzędzi i maszyn, określeniu niestandardowych wymagań technicznych dla potrzebnych narzędzi i maszyn.

Spółka powzięła wątpliwość, czy do wydatków na nabycie ww. usług znajdzie zastosowanie ograniczenie wynikające z art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy CIT. Wnioskodawca, powołując się na językowe (słownikowe) definicje usług wskazanych w tym przepisie, stwierdził, że nabywane przez niego usługi nie mają charakteru usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń. Jednocześnie, zdaniem wnioskodawcy, nie są to również świadczenia o podobnym charakterze do usług wskazanych w tym przepisie. Tym samym, w ocenie wnioskodawcy nabywane przez niego usługi nie powinny podlegać limitowi, o którym mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT.

Organ nie zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy. Posługując się również językowymi definicjami wybranych usług wskazanych w analizowanym przepisie, stwierdził dodatkowo, że jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, to powinno się uwzględniać ogół okoliczności, w jakich usługa jest wykonywana. Dodatkowo, wskazano, że w prawie podatkowym zasadą jest, iż o rodzaju czynności decyduje nie nazwa nadana przez strony, lecz rzeczywisty charakter czynności. W konsekwencji, biorąc pod uwagę czynności realizowane w ramach usług ofertowania sprzedaży i rozwoju technicznego, organ uznał je za świadczenia o podobnym charakterze do usług doradczych wymienionych w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. Czynności te posiadają bowiem cechy charakterystyczne dla usług doradczych, które przeważają nad elementami charakterystycznymi dla innych świadczeń (niewymienionych w analizowanym przepisie). Podstawą ich świadczenia jest bowiem zasób wiedzy opierający się np. na kompetencjach i doświadczeniu, a skutkiem ich świadczenia jest podzielenie się tą wiedzą ze świadczeniobiorcą. Tym samym, w ocenie organu, usługi objęte wnioskiem podlegają limitowaniu w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 15e ust. 1 ustawy o CIT.

Komentarz eksperta

Magdalena Piec, menedżer w zespole podatków międzynarodowych EY

W związku z wejściem z życie art. 15e ustawy CIT, od 1 stycznia 2018 r. podatnicy mierzą się z zadaniem odpowiedniej klasyfikacji usług nabywanych od podmiotów powiązanych dla potrzeb właściwego zastosowania art. 15e ustawy o CIT. Przepis ten wprowadził istotne dla wielu podmiotów ograniczenie w zaliczaniu takich usług do kosztów uzyskania przychodów.

Dla odpowiedniego zastosowania tego przepisu, w pierwszej kolejności kluczowe jest określenie czy nabywane usługi zaliczają się do którejś z kategorii usług objętych ograniczeniem. Z jednej strony, ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej ani nie wskazuje elementów charakterystycznych, typowych dla usług objętych tym ograniczeniem. Z drugiej strony przepis ten obejmuje również kategorię świadczeń o podobnym charakterze do usług objętych ograniczeniem. W konsekwencji, katalog usług, które mogą podlegać limitowi, jest otwarty, a poszczególne typy takich usług i ich cechy charakterystyczne mogą być interpretowane szeroko.

Komentowana interpretacja wskazuje po raz kolejny na wątpliwości interpretacyjne dotyczące wykładni nowego przepisu i interpretacji poszczególnych typów usług, a w szczególności kryteriów jakimi należy się posługiwać przy wykładni pojęcia „świadczenia o podobnym charakterze". Jak wynika ze stanowiska zaprezentowanego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym zakresie konieczna jest weryfikacja w jakim stopniu nabywana usługa posiada cechy charakterystyczne usług wskazanych w przepisie, a w jakim stopniu zawiera ona inne elementy, nietypowe dla tych usług. Nie wystarczy więc bazowanie na przyjętej między stronami czy zwyczajowej nazwie usługi, ale należy szczegółowo przeanalizować na czym dana usługa w istocie polega. W praktyce taka weryfikacja powoduje wiele wątpliwości, a w związku z niejednoznacznością „świadczeń o podobnym charakterze" sposób interpretacji tej kategorii może być bardzo szeroki.

Dodatkowo, jak wynika z przedmiotowej interpretacji, zakres czynności, które mogą zostać uznane za usługi doradcze oraz świadczenia o podobnym charakterze do usług doradczych, został określony bardzo szeroko – nie tylko jako przekazywanie opinii czy porad, ale również jako dzielenie się posiadaną wiedzą i kompetencjami w różnorodnej formie. W rezultacie – jak wskazuje dotychczasowa praktyka organów podatkowych – ograniczenie z art. 15e ustawy o CIT może mieć zastosowanie do wielu przypadków, również takich, które wydawałoby się, że nie do końca odpowiadają usługom wskazanym w katalogu.

Warto zatem raz jeszcze przyjrzeć się usługom nabywanym od podmiotów powiązanych. Właściwa kwalifikacja tych usług pod kątem zaliczenia ich do katalogu wydatków podlegających limitowi jest kluczowa dla odpowiedniego zastosowania ograniczenia i powinna być każdorazowo przedmiotem szczegółowej weryfikacji. Przy takiej weryfikacji należy przeanalizować zarówno charakter nabywanej usługi, jak również dotychczasową praktykę organów podatkowych prezentowaną w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych w tym zakresie od początku 2018 r.

Współautorką komentarza jest Marta Kruszewska, starszy konsultant w zespole podatków międzynarodowych EY

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 15 października 2018 r. (0111-KDIB1-3.4010.409.2018.1.BM).

Wnioskodawca jest podmiotem z branży motoryzacyjnej zajmującym się produkcją elementów konstrukcyjnych związanych z nowoczesnymi systemami zabezpieczeń przed skutkami kolizji. Produkt oferowany producentom pojazdów musi wypełniać określone kryteria wizualne i  techniczne oraz spełniać wysokie wymogi w zakresie jakości i późniejszego bezpieczeństwa związanego z korzystaniem z danego pojazdu.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił