Koszty podatkowe: płatności z tytułu leasingu operacyjnego nie są limitowane

Przepisy ustawy o CIT ograniczające możliwość zaliczenia kosztów finansowania dłużnego do kosztów podatkowych należy stosować tylko do leasingu finansowego.

Publikacja: 15.07.2019 02:00

Koszty podatkowe: płatności z tytułu leasingu operacyjnego nie są limitowane

Foto: Adobe Stock

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 5 marca 2019 r. (I SA/Gd 1130/18).

Czytaj także:

Leasing - jak rozliczyć przychody i koszty

Spółka prowadzi działalność, której podstawowym przedmiotem jest transport kolejowy towarów. W jej ramach zawarła umowę dzierżawy lokomotyw, którą dla potrzeb podatkowych należy traktować jako umowę leasingu operacyjnego. Z kolei, zgodnie z prawem bilansowym dzierżawa jest traktowana jako leasing finansowy, zgodnie z wytycznymi zawartymi w MSR 17. Wartość miesięcznego czynszu dzierżawnego wyrażana na fakturze podatkowo traktowana jest w całości jako koszt podatkowy w miesiącu, którego dotyczy dzierżawa. W związku z tym spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy płatności z tytułu czynszu dzierżawnego lokomotyw są kosztami finansowania dłużnego w rozumieniu art. 15c ust. 12 ustawy o CIT. Zdaniem spółki, kwota czynszu dzierżawnego płacona na podstawie umowy dzierżawy, która dla potrzeb podatkowych traktowana jest jak leasing operacyjny, nie może być uznana za objętą wskazanym przepisem, ponieważ odwołuje się on do „części odsetkowej raty leasingowej", która jest charakterystyczna wyłącznie dla leasingu finansowego.

Organ w wydanej interpretacji nie zgodził się jednak ze stanowiskiem podatnika. Uznał, że przywołany przepis ma zastosowanie do wszystkich rodzajów leasingu, gdyż formułując definicję kosztów finansowania dłużnego, ustawodawca nie wskazał jednego rodzaju leasingu, do jakiego przepis ten mógłby znaleźć zastosowanie. Taka interpretacja była nie do zaakceptowania przez spółkę, więc wniosła ona skargę do WSA w Gdańsku.

Sąd uwzględnił jej skargę i uchylił zaskarżoną interpretację. W ocenie sądu cechą charakterystyczną dla leasingu finansowego jest rozbicie raty leasingowej na ratę kapitałową i odsetkową. Naczelną zasadą kwalifikacji określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest to, że mają one wynikać z przepisów prawa podatkowego, a nie z innych norm (np. prawa bilansowego). Przepisy innych ustaw mogą mieć znaczenie dla wysokości zobowiązania podatkowego jedynie w takim w zakresie, w jakim wynika to jednoznacznie z przepisów prawa podatkowego. Skoro brak jest takiego odwołania wprost w definicji kosztów finansowania dłużnego, to nie ma podstaw do zaakceptowania poglądu, że przepisy ograniczające możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych na podstawie art. 15c ustawy o CIT mają zastosowanie do każdego rodzaju leasingu.

Autorka jest współpracownikiem zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte

Tomasz Wieczorek starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego Deloitte zespołu FSI/Business Tax

Od 1 stycznia 2018 r. ustawa o CIT przewiduje ograniczenie w rozliczaniu kosztów finansowania dłużnego w kosztach podatkowych. Ustawodawca, definiując zakres „kosztów finansowania dłużnego" wskazał, że są to wszelkiego rodzaju koszty związane z otrzymaniem środków finansowych, w tym część odsetkowa raty leasingowej.

Zasadniczy problem polega więc na tym, że choć ustawodawca wskazał, iż ograniczenie może mieć zastosowanie do leasingu, to niestety nie wskazał już do jakiego typu leasingu oraz w rozumieniu jakiej ustawy. W komentowanej sprawie jest to o tyle istotne, że umowa dzierżawy lokomotywy jest inaczej klasyfikowana według prawa podatkowego (tj. jako leasing operacyjny) oraz inaczej według prawa bilansowego (tj. jako leasing finansowy). Uznanie, że część odsetkowa w podatkowym leasingu operacyjnym jest również kosztem finansowania dłużnego, może spowodować konieczność wykluczenia tej odsetkowej części raty z kosztów podatkowych spółki, pomimo iż przepisy ustawy o CIT regulujące opodatkowanie umów leasingu nie przewidują żadnego szczególnego traktowania tej części składowej opłaty z tytułu leasingu operacyjnego.

Moim zdaniem sąd słusznie wskazał, że o uznaniu danego wydatku za koszt podatkowy mogą decydować wyłącznie przepisy prawa podatkowego. Natomiast reguły prawa bilansowego mogą być zastosowane jedynie w przypadku gdy konkretny przepis prawa podatkowego wskazuje taką możliwość (np. możliwość rozpoznawania różnic kursowych według zasad przyjętych dla potrzeb rachunkowości).

Według przepisów podatkowych, opłata z tytułu leasingu operacyjnego ma charakter homogeniczny. Oznacza to, że całość opłaty powinna być traktowana podatkowo w sposób jednolity, tj. jako przychód finansującego i koszt korzystającego. Z kolei w leasingu finansowym ustawodawca wprost wskazuje na inny reżim podatkowy mający zastosowanie do opłaty leasingowej w części stanowiącej spłatę wartości początkowej przedmiotu leasingu oraz inny dla nadwyżki ponad tę spłatę (czyli właśnie dla części odsetkowej). Dlatego też odniesienie w art. 15c ustawy o CIT do części odsetkowej opłaty leasingowej w moim przekonaniu może mieć sens tylko i wyłącznie do leasingu finansowego, gdyż tylko w tym przypadku przepisy rozdziału 4a ustawy o CIT wyróżniają taką część.

Tym samym, w przypadku leasingu kwalifikowanego według przepisów podatkowych do leasingu operacyjnego, w którym ustawodawca nakazuje traktować w sposób jednolity całość raty leasingowej, opłaty ponoszone przez leasingobiorcę nie powinny podlegać ograniczeniu przewidzianemu dla kosztów finansowania dłużnego. Opłata w leasingu operacyjnym swym charakterem bardziej odpowiada opłacie za korzystanie z przedmiotu leasingu, w przeciwieństwie do leasingu finansowego, gdzie przede wszystkim dochodzi do spłaty wartości początkowej tego przedmiotu.

Komentowany wyrok jest już kolejnym rozstrzygnięciem (tożsamy pogląd został zaprezentowany m.in. przez WSA we Wrocławiu w wyroku z 11 października 2018 r., I SA/Wr 651/18) stojącym w sprzeczności z dominującym stanowiskiem prezentowanym w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Wszystko wskazuje na to, że spór o zastosowanie art. 15c ustawy o CIT do części odsetkowej raty leasingu operacyjnego znajdzie ostatecznie rozstrzygnięcie dopiero przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 5 marca 2019 r. (I SA/Gd 1130/18).

Czytaj także:

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Matura 2024: język polski - poziom podstawowy. Odpowiedzi eksperta
Sądy i trybunały
Trybunał niemocy. Zabezpieczenia TK nie zablokują zmian w sądach
Sądy i trybunały
Piebiak: Szmydt marzył o robieniu biznesu na Wschodzie, mógł być szpiegiem
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Konsumenci
Kolejna uchwała SN w sprawach o kredyty