Zwolnienia obejmują także stare spadki

Osoby, które w tym roku otrzymały decyzję fiskusa ustalającą wysokość podatku od otrzymanego przed laty spadku, powinny skorzystać ze zwolnienia

Publikacja: 24.12.2007 05:13

O tym, że fiskus stwarza problemy osobom, które w tym roku zaczęły porządkować rodzinny majątek, występując do sądu o stwierdzenie nabycia spadku, i w związku z tym chciałyby skorzystać z wprowadzonego od 1 stycznia 2007 r. zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, już pisaliśmy („Rz” z 22 października "Szansa na nową ulgę dla starego spadku", z 2 grudnia „Fiskus nie daje ulgi przy starych spadkach” i z 16 grudnia „Gdy chcesz ulgi od starego spadku, pilnuj formularza”). Z sygnałów, jakie napływały i wciąż napływają do naszej redakcji, wynika, że urzędnicy zmuszają podatników do składania zeznania podatkowego na druku SD-3, podczas gdy formularzem właściwym do zgłoszenia nabycia spadku, który korzysta ze zwolnienia podatkowego, jest SD-Z1. Pytanie tylko, czy słusznie.

Obowiązujące od początku 2007 r. zmienione przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn są niestety nieprecyzyjne. [b]Kłopot sprawia interpretacja art. 3 ustawy nowelizującej.[/b] Wynika z niego, że do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie tej noweli (tj. przed 1 stycznia 2007 r.), stosuje się przepisy w brzmieniu obowiązującym przed tym dniem. W efekcie spora grupa ludzi, która nabyła spadek przed kilkoma laty, ale dopiero w tym roku otrzymała postanowienie sądu, nie wie, czy może skorzystać ze zwolnienia.

[srodtytul]Liczy się decyzja fiskusa[/srodtytul]

Razem z dyskusją, jaka rozgorzała po naszych publikacjach, pojawiły się też głosy, że argumentacji potwierdzającej prawo do zwolnienia od podatku przy starych spadkach można – i należy – szukać jeszcze gdzie indziej. Mianowicie, odwołując się do momentu wymiaru, czyli wydania przez urząd skarbowy decyzji ustalającej wysokość podatku z tytułu nabycia spadku, a nie powstania obowiązku podatkowego.

Tymczasem w podatku od spadków i darowizn, co potwierdza najnowszy komentarz do ustawy (K. Chustecka, I. Krawczyk, M, Kurasz, „Ustawa o podatku od spadków i darowizn. Komentarz”, LexisNexis, Warszawa 2007), zasadą jest stosowanie przepisów, które obowiązują w dniu wymiaru zobowiązania podatkowego (a jest nim dzień wydania decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego), z wyjątkiem ustalania wysokości wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu oraz skal podatkowych. Takie stanowisko wynika z uchwały pełnego składu Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych SN z 27 maja 1993 r. (III AZP 36/92).

Dlatego, jak twierdzą eksperci, możliwa jest i taka interpretacja, zgodnie z którą [b]nawet w przypadku nabycia, które nastąpiło przed 1 stycznia 2007 r., będą miały zastosowanie przepisy obowiązujące w dniu wymiaru podatku,[/b] bo taka zasada wynika z przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2007 r. „Przepis przejściowy nie wprowadza bowiem zasady, z której wynikałoby, że do nabycia, które nastąpiło przed 1 stycznia 2007 r., stosuje się przepisy obowiązujące w dniu nabycia lub innej dacie wcześniejszej niż 1 stycznia 2007 r.” – czytamy w komentarzu do ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Oznacza to, że art. 4a przyznający zwolnienie od podatku będzie miał zastosowanie do nabytych w spadku rzeczy i praw majątkowych, gdy nabycie nastąpiło przed 1 stycznia 2007 r.

[srodtytul]Pierwszy wyrok już jest[/srodtytul]

Jak pisaliśmy, jest już pierwszy w kraju korzystny wyrok w sprawie interpretacji prawa do zwolnienia od podatku na gruncie art. 4a w stosunku do starych spadków. Wydał go 3 grudnia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy (sygn. akt I SA/ Bd 658/07), uchylając decyzję oraz poprzedzające ją postanowienie, bo uznał, iż naruszają one prawo materialne.

Zdaniem organów podatkowych art. 4a znowelizowanej ustawy, który wszedł w życie 1 stycznia 2007 r., nie może mieć zastosowania do zdarzeń, które nastąpiły przed tym dniem. Sąd nie podzielił jednak tego stanowiska. W uzasadnieniu wyroku stwierdził m.in., że „choć zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 16 listopada 2006 r. do nabycia własności rzeczy i praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie tej ustawy, stosuje się przepisy ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., to jednak stosowanie następuje z zastrzeżeniem ust. 2. Ten ostatni przepis ustanawia odstępstwo od reguły wynikającej z art. 3 ust. 1”.

Sędziowie w uzasadnieniu zwrócili też uwagę, iż art. 4 ust. 4 ustawy w nowym brzmieniu (a chodzi w nim o zwolnienie określone w art. 4a) dotyczy nie tylko obywateli państw członkowskich UE i EFTA, ale także osób, które w chwili nabycia spadku posiadały obywatelstwo polskie.

– [b]Jeżeli zatem skarżący spełniał warunki przewidziane w art. 4a ustawy, to mógł skorzystać ze zwolnienia podatkowego wskazanego w tym przepisie [/b]– uznał sąd.

[i][b]Pełna treść wyroku:[/b]

[link=http://www.rp.pl/artykul/79067.html]http://www.rp.pl/artykul/79067.html[/mail][/i]

[ramka]Opinia[b]

Ireneusz Krawczyk, radca prawny w kancelarii Ożóg i Wspólnicy[/b]

Wprowadzenie zwolnienia dla najbliższej rodziny (tzw. grupa zerowa), jak uzasadniał resort finansów, miało także zachęcać do porządkowania stanów prawnych związanych ze spadkami nie tylko niezgłoszonymi do opodatkowania, ale również nieujawnionymi w księgach wieczystych. Argumentacja projektodawców jest zatem zbieżna z interpretacją aktów prawnych, z których wynika, że organy podatkowe przy ustalaniu wysokości podatku powinny stosować przepisy obowiązujące w dniu wymiaru, a więc obowiązujące po 1 stycznia 2007 r. Zatem nie moment nabycia spadku decyduje o zwolnieniu wynikającym z art. 4a, lecz moment wymiaru zobowiązania podatkowego.

Stosowanie momentu nabycia spadku, który nie jest dla ustawy o podatku od spadków i darowizn ani momentem powstania obowiązku podatkowego, ani momentem istotnym dla wymiaru, byłoby różnicowaniem obywateli na podstawie błędnie dobranego kryterium. A różnicowanie obywateli według nieadekwatnego kryterium narusza konstytucyjną zasadę równości.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [link=mailto:g.lesniak@rp.pl]g.lesniak@rp.pl[/mail][/i]

O tym, że fiskus stwarza problemy osobom, które w tym roku zaczęły porządkować rodzinny majątek, występując do sądu o stwierdzenie nabycia spadku, i w związku z tym chciałyby skorzystać z wprowadzonego od 1 stycznia 2007 r. zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, już pisaliśmy („Rz” z 22 października "Szansa na nową ulgę dla starego spadku", z 2 grudnia „Fiskus nie daje ulgi przy starych spadkach” i z 16 grudnia „Gdy chcesz ulgi od starego spadku, pilnuj formularza”). Z sygnałów, jakie napływały i wciąż napływają do naszej redakcji, wynika, że urzędnicy zmuszają podatników do składania zeznania podatkowego na druku SD-3, podczas gdy formularzem właściwym do zgłoszenia nabycia spadku, który korzysta ze zwolnienia podatkowego, jest SD-Z1. Pytanie tylko, czy słusznie.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów