W połowie roku planuję zlikwidować działalność gospodarczą. Z uwagi na sprzedaż usług ze stawką 8 proc. (zakupy co do zasady ze stawką 23 proc.) mam stałą nadwyżkę VAT naliczonego nad należnym. Czy w związku z likwidacją działalności będzie mi przysługiwać prawo do bezpośredniego zwrotu VAT? Czy z tytułu likwidacji działalności jestem zobligowana do złożenia do urzędu skarbowego dokumentów lub wyjaśnień? Jak długo po likwidacji muszę przechowywać dokumentację podatkową związaną z podatkiem od towarów i usług? Planuję sprzedać środki trwałe do końca roku lub w przyszłym roku. W jaki sposób mam je rozliczyć? – pyta czytelniczka.
Osobom fizycznym oraz wspólnikom spółek osobowych (cywilnej i handlowej) przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku wykazanego w deklaracji podatkowej za okres, w którym podmioty te były podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni (art. 14 ust. 9a ustawy o VAT).
Na rachunek bankowy
Zasady zwrotu podatku na rachunek bankowy w tym przypadku są analogiczne jak w odniesieniu do zwrotu na zasadach ogólnych. Oznacza to, że zwrot różnicy podatku następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Kwota zwrotu jest przekazywana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym. Może być także zwrócona na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, to naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten 60-dniowy termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika przeprowadzanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego (art. 87 ust. 2 ustawy o VAT).
Jeżeli czynności kontrolne organu wykażą zasadność zwrotu, a jednocześnie urząd skarbowy przedłuży termin zwrotu podatku, to podatnik otrzymuje kwotę nadwyżki podatku wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 14 ust. 9h ustawy o VAT). W przypadku niezwrócenia podatku przez urząd skarbowy w terminie kwotę tę traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu
Remanent
Podstawowym obowiązkiem podatnika likwidującego działalność gospodarczą jest opodatkowanie towarów własnej produkcji lub towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dalszej odsprzedaży. Obowiązek ten jest wynikiem zachowania neutralności podatku. Podatnik odliczył bowiem VAT przy zakupie towaru do swojego przedsiębiorstwa, więc musi następnie wykazać kwotę podatku należnego związanego z brakiem dalszego wykorzystania tego towaru w działalności opodatkowanej VAT. Jak wskazuje się w praktyce fiskalnej, opodatkowanie niesprzedanych towarów jest związane z konsumpcyjnym charakterem podatku od towarów i usług.