Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lipca 2015 r. (ILPP2/4512-1-250/15-4/MN).
Spółka dysponuje samochodami służbowymi o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, które stanowią jej własność lub są użytkowane na podstawie umowy leasingu. Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT spółka odlicza 50 proc. kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodami.
W firmie obowiązuje regulamin użytkowania samochodów służbowych. Pojazdy są używane przede wszystkim do wszelkich podróży związanych z wykonywaniem czynności służbowych, jednak mogą być również wykorzystywane do celów prywatnych personelu (np. poza godzinami pracy czy w weekendy). Firma udostępnia pojazdy do celów prywatnych nieodpłatnie, przy czym pracownicy zobowiązani są wtedy do nabycia paliwa we własnym zakresie i na własny koszt. Ze względu na to, że pracownik tankuje paliwo w danym momencie – na cele prywatne i w rzeczywistości również dla celów wnioskodawcy, ostateczna ilość paliwa nabyta dla celów prywatnych kalkulowana jest po jego faktycznym zużyciu. Jest ona analizowana na podstawie prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu, oświadczenia pracownika oraz faktury VAT wystawionej na całe paliwo (dla pracownika i dla firmy). Na tej podstawie firma oraz personel robią stosowne wyliczenia i finansowe rozliczenia kosztów paliwa nabytego przez obie strony.
Wątpliwość spółki dotyczyła dwóch obszarów: uznania za dostawę towarów czynności wynikających z rozliczeń kosztów paliwa pomiędzy spółką a pracownikami (odsprzedaż części paliwa przeznaczonej na cele prywatne pracowników), a także ewentualnego ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej rozliczeń kosztów stanowiących dostawę towarów paliwa pomiędzy spółką a pracownikami.
Izba potwierdziła, że w związku z rozliczeniami kosztów paliwa pomiędzy spółką a pracownikami spółka wykonuje czynność opodatkowaną VAT na rzecz pracowników. Dlatego po stronie firmy dochodziłoby do odpłatnej dostawy towarów, tj. odsprzedaży części paliwa przeznaczonej na cele prywatne personelu. Izba zgodziła się również ze stanowiskiem, że w takiej sytuacji spółka byłaby zobowiązana do ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej rozliczeń kosztu paliwa pomiędzy nią a pracownikami.