Analiza warunków ustalonych pomiędzy podmiotami powiązanymi na podstawie złożonego wniosku i materiału zgromadzonego w trakcie postępowania. Na tym etapie mają też miejsce negocjacje na linii podatnik – organ administracji podatkowej.
KROK 4
W przypadku porozumienia jednostronnego w kolejnym etapie następuje wydanie decyzji kończącej postępowanie.
KROK 5
W przypadku porozumienia dwu lub wielostronnego dochodzi natomiast do negocjacji z właściwymi dla stron transakcji organami podatkowymi na podstawie odpowiednich przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W ich wyniku powinno dojść do zawarcia porozumienia między administracjami podatkowymi.
KROK 6
Jeżeli zagraniczna władza podatkowa nie wyrazi zgody na porozumienie cenowe lub istnieje duże prawdopodobieństwo, że zgoda nie zostanie wyrażona, organ informuje o tym fakcie podatnika. W takim przypadku podatnik może wycofać wniosek lub zmienić wniosek o zawarcie porozumienia dwustronnego na zawarcie porozumienia jednostronnego. Gdy wyłącznie jedna zagraniczna władza podatkowa wyraża zgodę na zawarcie porozumienia, a podatnik składał wniosek o porozumienie wielostronne, może je zmienić na porozumienie dwustronne. Na tym etapie następuje wydanie decyzji kończącej postępowanie.
Tylko dla przyszłych transakcji
Decyzja w sprawie porozumienia cenowego może dotyczyć wyłącznie przyszłych transakcji. Nie wydaje się jej w odniesieniu do transakcji, które zakończyły się przed złożeniem wniosku. Decyzji w sprawie porozumienia nie wydaje się także w odniesieniu do transakcji, które rozpoczęły się przed złożeniem wniosku i które w dniu złożenia wniosku podlegają postępowaniu podatkowemu, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowaniu przed sądem administracyjnym.
Odpis decyzji jest doręczany zarówno podatnikowi (wnioskodawcy), jak i podmiotowi powiązanemu z podatnikiem wskazanemu w decyzji w sprawie porozumienia. Decyzja dostarczana jest także naczelnikowi urzędu skarbowego i naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, właściwym dla podmiotów krajowych.
Termin obowiązywania porozumienia wynosi maksymalnie pięć lat. Porozumienie APA może być jednak odnawiane na kolejne okresy. Nie mogą jednak one być dłuższe niż pięć lat. Wniosek o odnowienie porozumienia musi zostać złożony najpóźniej sześć miesięcy przed upływem okresu obowiązywania decyzji. Powinien on zawierać opis zmian w decyzji dotyczącej porozumienia cenowego wraz z ich odpowiednim uzasadnieniem.
Maciej Śleszyński jest młodszym konsultantem ds. Cen Transferowych, PKF Consult
Katarzyna Zakrzewska
menedżer ds. cen transferowych, PKF Consult
Czekamy na dwie ścieżki dla APA
Uprzednie porozumienia cenowe, mimo ich niewątpliwych zalet, są procedurą długotrwałą i kosztowną. W ciągu 10 lat zawarto jedynie 43 porozumienia cenowe.
Obecnie Ministerstwo Finansów pracuje nad dwiema ścieżkami dochodzenia do APA. Pierwsza – standardowa, w której stosowane są zasady klasycznej procedury APA. Druga natomiast ma być szybka, wymagająca mniej dokumentów i mniej skomplikowana. Jak deklarują przedstawiciele Ministerstwa Finansów, uproszczona procedura ma dotyczyć usług o niskiej wartości dodanej i prostych licencji. Ma ona bazować na standardowym wniosku. Najprawdopodobniej w nowej APA nie będzie konieczności przedstawiania analizy benchmarkingowej. Kluczową kwestią ma w tym przypadku być analiza bazy kosztowej oraz sposób alokacji kosztów do podmiotów powiązanych.
Projekt zmian do ordynacji podatkowej w zakresie wprowadzenia uproszczonej APA miał być skierowany do konsultacji społecznych na koniec kwietnia, wciąż jednak na niego czekamy.
Zaproponowane rozwiązanie należy postrzegać jako pozytywne. Niemniej jednak pod znakiem zapytania pozostaje czy APA (uproszczona czy klasyczna) powinna być narzędziem do zwiększania możliwości odliczania kosztów uzyskania przychodów.
Podstawowym zadaniem APA jest potwierdzenie z władzami podatkowymi metody ustalania ceny transferowej. APA zawierane są więc w innym celu niż uzasadnienie możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych. Wydatek natomiast będzie podlegał zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli został faktycznie poniesiony, podatnik faktycznie otrzymał dane usługi, a celem poniesienia kosztu było osiągnięcie, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. APA oraz warunki zaliczania wydatku do kosztów uzyskania przychodów nie zawsze muszą więc zawsze iść w parze.