[b]– Jestem księgową w małej spółce z o.o. Pod koniec 2008 r. kupiliśmy sprzęt medyczny (cena nabycia około 35 tys. zł). Jako mały podatnik skorzystaliśmy z możliwości naliczenia jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Odpis nastąpił w grudniu, tj. w miesiącu oddania sprzętu do używania. Jak zaprezentować to w sprawozdaniu finansowym?[/b] – pyta czytelniczka DF.
Z pytania wynika, że kupione i wprowadzone w grudniu do ewidencji środków trwałych urządzenia medyczne zostały objęte w tymże miesiącu jednorazowym odpisem amortyzacyjnym obejmującym 100 proc. ich wartości .
[srodtytul]Odpis tylko podatkowy[/srodtytul]
Czy naliczenie – zgodnie z prawem podatkowym >patrz ramka – jednorazowego odpisu umorzeniowego środka trwałego o znacznej wartości upoważnia do równoległego, stuprocentowego odpisu bilansowego? W analizowanej sytuacji absolutnie nie. Prawo bilansowe, a konkretnie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1A6BC043C4F2D81917B0A866E56E25DC?id=166037]ustawa o rachunkowości [/link]zobowiązuje do amortyzowania środków trwałych przez czas odpowiadający założonemu okresowi używania tych aktywów (patrz art. 32 tej ustawy). Amortyzację należy – poprzez zastosowanie odpowiedniej stawki i techniki amortyzacji – rozłożyć w czasie na taki okres, w jakim – według przyjętych założeń biznesowych – środek trwały będzie dostarczał korzyści ekonomicznych z jego użytkowania. Istotą środków trwałych jest przecież to, że są rzeczowymi aktywami zaangażowanymi długoterminowo (minimum przez rok) w działalność operacyjną jednostki. Warto zauważyć, że już kilka lat temu z ustawy o rachunkowości, jako kryterium posiłkowe ustalania okresu (rocznych stawek) amortyzacji, usunięto stawki amortyzacji przewidywane przez ustawy podatkowe.
[srodtytul]Niewspółmierny koszt [/srodtytul]