Przepisy tzw. tarczy antykryzysowej nie wskazują jednoznacznie, czy wsparcie udzielane firmom w związku z Covid-19 stanowi pomoc publiczną. Pracodawcy czerpią informacje, czy dana pomoc stanowi taką pomoc, przede wszystkim z treści formularzy, na których składają wnioski o udzielenie konkretnej formy wsparcia.
Problem z tym, co stanowi, a co nie pomoc publiczną, miały również urzędy odpowiedzialne za przygotowanie wniosków o wsparcie. Najlepszym tego przykładem jest pomoc udzielana na podstawie art. 15g tarczy, tj. przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy w postaci wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych środków na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy oraz opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należne od pracodawcy od tych świadczeń.
Jeszcze niedawno wnioski o udzielenie tego wsparcia, dostępne m.in. na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zawierały oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis. Dlatego informowaliśmy Czytelników, że w taki sposób należy kwalifikować ten rodzaj pomocy (patrz m.in. artykuł „Tarcza antykryzysowa: które formy pomocy dla firm można łączyć"). Obecna wersja wniosków nie zawiera już miejsca na złożenie takiego oświadczenia.