Los świetlicy przypieczętował Naczelny Sąd Administracyjny, oceniający legalność zarówno inwestycji Gminy, jak i postępowania prowadzonego w tej sprawie przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w powiecie nyskim, zawiadomił burmistrza Otmuchowa, że zostaną przeprowadzane oględziny w sprawie samowolnego wybudowania świetlicy wiejskiej na jednej z gminnych działek.
Po wizji lokalnej inspektorat nakazał Gminie Otmuchów natychmiastowe wstrzymanie dalszych robót, związanych z budową oraz dostarczenie: zaświadczenia burmistrza o zgodności budowy z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy - w przypadku braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, czterech egzemplarzy projektu budowlanego - wraz ze stosownymi opiniami o stanie technicznym budowanego obiektu, uzgodnieniami i pozwoleniami oraz oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Z uwagi na brak właściwej reakcji ze strony inwestora w wyznaczonym terminie, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał Gminie Otmuchów rozbiórkę samowolnie wybudowanej świetlicy wiejskiej. Powołując się na wyniki przeprowadzonych oględzin, wskazał, że inwestycja jest obiektem budowlanym, standardowo wykończonym zewnętrznie i wewnętrznie oraz posiada przyłącza i wyposażenie budowlano-instalacyjne, umożliwiające jego użytkowanie. Przypomniał Gminie, że ta nie posiada stosownego pozwolenia na budowę, o którym mowa ustawie Prawo budowlane, a sam inwestor nie został w żaden sposób wyłączony spod reżimu procedury.
Organ dodał, że wdrożone postępowanie legalizacyjne jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem inwestora. Natomiast od daty formalnego wstrzymania robót budowlanych inwestor nie wykazał woli zalegalizowania popełnionej przez siebie samowoli budowlanej, a jego działania noszą znamiona celowego przedłużania postępowania.