- Co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. Stanowią one ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości - czytamy na stronie UOKiK

Nieuczciwe praktyki

Do najczęściej zgłaszanych problemów należą żonglerka cenami, promocyjne „przynęty", niejasne naliczanie rabatów oraz anulowanie opłaconych zamówień.

Czytaj także: Black Friday i Cyber Monday: uwaga na oszustów

Przedsiębiorcy uciekają się do sztucznego podwyższania cen na kilka dni przed promocją, by później móc upozorować obniżkę. Kolejną nieuczciwą praktyką jest nęcenie promocjami, które w rzeczywistości dotyczą tylko niewielkiej liczby produktów. - Klient widzi informację „drugi produkt za -50%", po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki a nie cały asortyment sklepu - tłumaczy UOKiK. Konsumenci także często skarżą się na naliczanie mniejszego rabatu niż deklarowano oraz na anulowanie zamówień, za które uiścili już należność.

Prawa e-konsumenta

W związku z tym, że w tym roku promocje głównie kuszą w internecie UOKiK przypomina o prawach e-konsumenta. Najważniejsze z nich to prawo do reklamacji i prawo odstąpienia od umowy.

Każdy konsument ma możliwość złożenia reklamacji. Może ona wynikać z zasad rękojmi oraz z gwarancji otrzymanej od producenta bądź pośrednika sprzedaży.

Należy pamiętać, że sprzedaż w internecie to szczególny rodzaj zawierania umów. Zakupy dokonywane na odległość rządzą się innymi prawami niż te stacjonarne. Z uwagi na to, że klient nie jest w stanie zobaczyć kupowanego towaru na żywo ma możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jego otrzymania.

Nie wszystkie towary można zwrócić do sklepu internetowego. Wyłączeniu podlegają artykuły o krótkim terminie przydatności do użycia, rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, które klient zapieczętował oraz bilety na koncerty czy wydarzenia sportowe.

Na co uważać?

Urząd proponuje rozeznać się w cenach produktu w internecie. Najlepiej użyć do tego wiarygodnych porównywarek, które mogą posiadać nawet historię zmiany ceny w danym sklepie. Dobrze jest poszukać opinii dot. towaru. - Zwróć także uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione. Uważaj na reklamy i zawarte w nich informacje, szczególnie te wyglądające na nieformalne, które otrzymujesz w mediach społecznościowych – mogą pochodzić od oszustów - ostrzega UOKiK.

Przed zakupem warto również sprawdzić rownież opinie na temat sprzedającego, jego tożsamość i kontakt z nim.

- Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą oraz kiedy były dodane. Upewnij się, że przedsiębiorca działa z Polski lub innego kraju UE – Twoje prawa są wówczas dużo mocniej chronione - dodaje urząd.

UOKiK sugeruje płatność kartą kredytową. W razie problemów można skorzystać z procedury chargeback i złożyć reklamację w banku. Przelewy i płatności natychmiastowe mogą wiązać się z przekierowaniem na fałszywe strony udające te bankowe.