Wykonawcy nie mając wiedzy, czy wystąpi konieczność realizowania robót budowlanych dłużej niż tego wymagała dokumentacja przetargowa, nie uwzględniają w oferowanej cenie konieczności ponoszenia kosztów pośrednich w tym dłuższym okresie. Nie mogą też już na etapie przetargu z góry zakładać, że dojdzie do opóźnienia w realizacji robót, gdyż taka oferta mogłaby być uznana za niezgodną ze specyfikacją warunków zamówienia (SWZ). W konsekwencji, obecnie coraz częściej wykonawcy stoją przed koniecznością poszukiwania sposobu na pokrycie dodatkowych kosztów pośrednich ponoszonych w przedłużonych terminach realizacji.
- Czym są koszty pośrednie i co można do nich zaliczyć?
Wynagrodzenie wykonawców składa się z zysku, kosztów bezpośrednich jak również kosztów pośrednich realizacji robót. Koszty pośrednie to przede wszystkim koszty przygotowania realizacji robót, ich organizacji, zarządzania, związane z placem budowy oraz koszty zarządu spółki. Co istotne, są to koszty, które pozostają zależne przede wszystkim od czasu trwania danej inwestycji budowlanej. Wykonawca ponosi bowiem koszty najmu biura, pracowników, gwarancji należytego wykonania itp. w określonych okresach miesięcznych, kwartalnych czy też rocznych. Można wyróżnić dwa główne składniki kosztów pośrednich, tj. koszty ogólne budowy oraz koszty zarządu.
Czytaj więcej
Niedochowanie obowiązku tzw. szczególnej reprezentacji spółki w umowie między spółką a założycielem startupu, pełniącego jednocześnie funkcję członka zarządu – to najczęstsze ryzyko wykrywane podczas badania due diligence.
Legalną definicję „kosztów pośrednich” zawiera rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z 20 grudnia 2021 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym. Zgodnie z treścią rozporządzenia „koszty pośrednie” stanowią: „składnik kalkulacyjny wartości kosztorysowej, uwzględniający nieujęte w kosztach bezpośrednich koszty zaliczane zgodnie z odrębnymi przepisami do kosztów uzyskania przychodów, w szczególności koszty ogólne budowy oraz koszty zarządu” (§ 1 pkt 4 rozporządzenia)1. Warto podkreślić, że owo rozporządzenie wprost odnosi się do wskazanych wyżej dwóch elementów kosztów pośrednich: kosztów ogólnych budowy i kosztów zarządu. Obie kategorie kosztów pośrednich mają zatem umocowanie w obowiązujących przepisach. Analogiczne uregulowania funkcjonowały również w przeszłości na gruncie poprzedniej ustawy prawo zamówień publicznych.