Spośród firm, które powstały w 2012 r., po upływie roku nadal aktywnych było 76,4 proc. Z grupy tych, które wystartowały w 2008 r., do dziś działa 33 proc. – wynika z właśnie opublikowanego raportu GUS.
Lata 2008–2013 były dla biznesu bardzo trudne, bo gospodarka znalazła się w dołku cyklu koniunkturalnego. Ale co ciekawe, wskaźniki tzw. przeżywalności był nawet nieco lepsze niż w okresie 2003–2008, gdy gospodarka przeżywała największy boom. Może to świadczy o tym, że polskie firmy coraz lepiej radzą sobie z trudnym otoczeniem, w czym zapewne pomaga coraz większe otwarcie na wymianę międzynarodową.
Naturalne ?ryzyko
– To, że tylko trzy na dziesięć firm utrzymuje się dłużej niż pięć lat, nie powinno nikogo zrażać do własnej działalności. W biznesie tylko jedna rzecz jest pewna: ryzyko. I to naturalne, że jednym się udaje, a innym nie – komentuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, ekspert Konfederacji Lewiatan. – Bardzo ważne, by nie zrażać się brakiem sukcesu. Jeśli jedna firma nie przetrwała, to przecież bardzo dobry może okazać się kolejny pomysł. A zebrane doświadczenie pozwoli uniknąć starych błędów. Jak mówi jeden z moich studentów, którego sukcesem okazała się dopiero któraś z kolei firma, by strzelić gola, trzeba ciągle strzelać na bramkę, a nie tylko raz w czasie meczu – dodaje Starczewska-Krzysztoszek.
Kto ma największe szanse na sukces? Według statystyk – osoby z wyższym wykształceniem i praktycznymi doświadczeniami. Wskaźnik przeżywalności pierwszych pięciu lat dla firm założonych przez osoby po studiach jest prawie dwa razy wyższy niż tych po szkole podstawowej. Jest on także najwyższy dla byłych menedżerów i kierowników oraz byłych pracowników technicznych. Dla kolejnych grup zawodowych szanse na sukces po pięciu latach są coraz mniejsze: pracowników umysłowych, pracowników fizycznych i pozostałych. W tej ostatniej kategorii mieszczą się także podejmujący pracę po raz pierwszy i bezrobotni.
Kluczem ?są inwestycje
Pod względem wieku właściciela różnice są niewielkie, choć statystyki wskazują na lekką przewagę osób w wieku 30–44 lat. Nieco gorzej biznes udaje się najmłodszym – poniżej 30 lat oraz osobom 50–59–letnim.