Tak uznał Zakład Ubezpieczeń Społecznych oddział w Lublinie w decyzji z 18 stycznia 2016 r. (WP1/200000/43/1472/2015).
Wnioskodawca wskazał, że zamierza podpisać umowę grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie, tzw. pakiet medyczny, z firmą ubezpieczeniową. Pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia, będą mogli korzystać z objętych nim usług medycznych i szczepień ochronnych. Składka miesięczna ma być finansowana po części przez zakład pracy i pracowników. W zależności, jaki wariant ubezpieczenia zostanie wybrany, podwładny będzie opłacał składkę w części, a różnicę pokryje zakład pracy.
We wniosku o wydanie interpretacji przedsiębiorca powołał się na zakładowy układ zbiorowy pracy, zgodnie z którym „pracodawca może finansować również inne dodatkowe świadczenia medyczne przewidziane odrębnymi przepisami na zasadach określonych w porozumieniu ze związkami zawodowymi". Jednocześnie wskazał, że do chwili zarejestrowania protokołu dodatkowego do tego układu przez PIP, obowiązuje u niego porozumienie zawarte przez zarząd z organizacjami związkowymi. Zgodnie z nim pracodawca przystąpi do tzw. pakietu medycznego przez zawarcie umowy grupowego ubezpieczenia medycznego ze wskazanym ubezpieczycielem.
Wnioskodawca wskazał też na treść § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, mówiącego, że podstawy składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagrodzeniu, polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Powołując się na ten przepis, wnioskodawca uważa, że różnica wartości pakietu, którą będzie opłacał za pracowników, wprawdzie jest ich przychodem, ale wolnym od składek społecznych i zdrowotnej.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego ZUS nie podzielił stanowiska przedsiębiorcy. Wskazał, że katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu MPiPS zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 postanowienie, zgodnie z którym podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Konstrukcja tego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie: