Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odpowie na dwa pytania dotyczące polskich ograniczeń w korzystaniu z ulgi na złe długi. Naczelny Sąd Administracyjny ma wątpliwości czy dyrektywa 112 - przy uwzględnieniu zasad neutralności podatkowej i proporcjonalności - zezwala na wprowadzenie w prawie krajowym ograniczenia możliwości obniżenia podstawy opodatkowania w razie częściowego lub zupełnego niewywiązania się z płatności ze względu na określony status podatkowy dłużnika i wierzyciela?
Czytaj także: NSA: ulga na złe długi nie narusza prawa unijnego
W szczególności chodzi o zgodność z prawem unijnym uzależnienia prawa do ulgi od tego czy w dacie wykonania usługi/dostawy towarów oraz w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej w celu skorzystania z tej ulgi:
· dłużnik nie jest w trakcie postępowania upadłościowego albo w likwidacji,
· wierzyciel i dłużnik są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.