- Moja firma prowadzi działalność gospodarczą. Ostatnio zdarzyło się, że w natłoku dokumentów księgowych jedna z faktur została zupełnie zniszczona. Wiemy, że musimy się zwrócić do sprzedawcy o wydanie nam kolejnego egzemplarza faktury. Czy wymaga to specjalnego wniosku? Czy trzeba uprawdopodobnić fakt zniszczenia dokumentu? Kiedy sprzedawca wyda nam kolejny egzemplarz faktury? – pyta czytelnik.
Posiadanie przez nabywcę towaru lub usługi dokumentu w postaci faktury VAT ma istotne znaczenie, ponieważ stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego. Chodzi tu o posiadanie takiego dokumentu nie tylko w momencie samego odliczania podatku i składania deklaracji VAT, ale także przez cały okres do chwili przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Istotne konsekwencje
Podatnik – nabywca nieposiadający faktury VAT, od której uprzednio odliczył podatek, ma obowiązek zrobić korektę deklaracji VAT, w której odliczył podatek wykazany na brakującej fakturze.
Zgodnie z art. 106l ustawy o VAT, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie podatnik (lub osoba trzecia upoważniona przez niego do wystawiania faktur) wystawia ponownie fakturę: