-Rada gminy zamierza przekazać pomoc finansową dla wojewody na jego zadania publiczne. Podstawą prawną ma być m.in. ustawa samorządowa i ustawa o finansach publicznych. Czy będzie to prawnie uzasadnione? Generalnie rada gminy może decydować we wszystkich sprawach, a nie jest to przecież zakazane.
Czytaj także: Przekazanie kompetencji to wyjątek, a nie reguła
Aby odpowiedzieć na pytanie, należy odnieść się do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. I tak, w pierwszej kolejności na uwagę zasługuje art. 10 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, gdzie postanowiono, że gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Z tą regulacją korespondują normy prawne art. 220 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych, z których wynika, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. Podstawą takiej pomocy jest umowa. Warto, więc zauważyć, że adresatem pomocy finansowej może być tylko podmiot posiadający określony status prawny, w tym przypadku - jednostki samorządu terytorialnego. Jednak takiego statusu nie posiada wojewoda.
W dalszej kolejności – odnośnie argumentu o możliwości decydowania przez gminę (radę gminy) o wszystkich jej sprawach – przywołać należy treść art. 18 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 15. Wynika z nich, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Nadto, do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Co jednak istotne, wspomniane regulacje prawne nie mogą samodzielnie stanowić materialno-prawnej przesłanki do podejmowania uchwał mających za przedmiot m.in. udzielenie pomocy finansowej wojewodzie. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w prawie administracyjnym nie obowiązuje zasada – co nie jest zakazane, jest dozwolone. Przeciwnie, dozwolone jest tylko to, co znajduje wyraźną podstawę prawną (art. 7 Konstytucji), co ma potwierdzenie w bogatym orzecznictwie sądowoadministracyjnym. Uprawnienie do stanowienia prawa przyznane radzie gminy może zostać zrealizowane tylko wtedy, gdy wynika ono wprost z aktów normatywnych wyższego rzędu. Takie zaś nie występuje w aktualnym porządku prawnym, w stosunku do przedmiotowego zapytania.