#RZECZoBIZNESIE: Maciej Herman: Polak spożywa średnio 5 kg czekolady rocznie

Producenci słodyczy muszą się zmagać z silnym wzrostem cen surowców, energii i brakiem rąk do pracy - mówił Maciej Herman, dyrektor zarządzający LOTTE Wedel, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Publikacja: 26.10.2018 10:38

#RZECZoBIZNESIE: Maciej Herman: Polak spożywa średnio 5 kg czekolady rocznie

Foto: Rzeczpospolita

Jego zdaniem rok 2018 rozpoczął się dla producentów słodyczy bardzo dobrze. - W I kwartale aż do Wielkanocy notowaliśmy na rynku słodyczy duże wzrosty, jednak zaraz potem dały znać o sobie dwa negatywne czynniki. Po pierwsze producenci czekolady zostali dotknięci efektem rekordowych temperatur trwających w Polsce od kwietnia. Po drugie, wszedł w życie zakazu handlu w niedziele, który negatywnie odbił się na sprzedaży, zwłaszcza tzw. produktów impulsowych – mówił Maciej Herman. - W efekcie tempo wzrostu rynku słodyczy spadło w tym roku do 1-2 proc., podczas gdy w ubiegłym wynosiło 7-8 proc. – dodał.

Zdaniem dyrektora zarządzającego Wedla Polska jest 22 rynkiem na świecie jeśli chodzi o konsumpcję czekolady. Przeciętny Polak spożywa ok. 5 kg czekolady rocznie. - To całkiem niezły wynik, choć Szwajcaria i Niemcy, czy kraje skandynawskie mogą pochwalić się dwukrotnie lepszym rezultatem, co ma swoje uzasadnienie historyczne. Natomiast w Europie centralnej czy południowo-wschodniej spożycie czekolady jest zbliżone do naszego kraju – oceniał.

Coraz popularniejsze stają się produkty wysokiej jakości, bardziej wyszukane i siłą rzeczy droższe. Rośnie liczba konsumentów, głównie młodych, szukających nowości – innowacyjnych, które będą ich zaskakiwać. Kolejny widoczny trend to poszukiwanie słodyczy będących zdrowymi przekąskami, która mają ograniczoną ilość cukru lub zawierają specjalne dodatkowe składniki zdrowotne, np. dużo magnezu. Stąd m.in. rosnąca popularność czekolady gorzkiej. Jej sprzedaż w Polsce zwiększa się kilkukrotnie szybciej niż najpopularniejszej wciąż na rynku czekolady mlecznej.

- Polska to specyficzny rynek, na którym mocno rozwinięta jest kategoria tabliczek czekoladowych. Hipermarkety oferują nawet 200-300 produktów różnych firm - nigdzie za granicą nie można w sklepach spotkać tak szerokiego asortymentu. Drugą kategorią charakterystyczną dla Polski są pianki w czekoladzie – mówił Maciej Herman. - W kraju sprzedajemy 90 proc. naszej produkcji, a Polska jest bardzo konkurencyjnym rynkiem.

Jak przekonywał, Wedel, jak i cała branża musi stawiać czoła wielu wyzwaniom, które związane są m.in. ze wzrostem cen surowców, przede wszystkim kakao, którego dostępność jest ograniczona. To zmusza wszystkich producentów czekolady do regularnego podnoszenia cen. Kolejne zagrożenie to brak rąk do pracy, co wymaga działań automatyzujących produkcję i wiąże się z wysokim wzrostem kosztów ludzkich. - Odczuwamy również znaczący wzrost kosztów energii, który bezpośrednio przekłada się na opłacalność procesu produkcyjnego. W przyszłym roku spodziewamy się tutaj potężnego uderzenia kosztowego, którego nie zakładaliśmy jeszcze kilka miesięcy temu, co oznacza wielomilionowe dodatkowe wydatki. Kolejna sprawa to zakaz handlu w niedziele, który w przyszłym roku ma zostać rozszerzony – wymieniał dyrektor zarządzający Wedla.

Materiał powstał we współpracy z partnerem.

Materiał powstał we współpracy z partnerem.

Jego zdaniem rok 2018 rozpoczął się dla producentów słodyczy bardzo dobrze. - W I kwartale aż do Wielkanocy notowaliśmy na rynku słodyczy duże wzrosty, jednak zaraz potem dały znać o sobie dwa negatywne czynniki. Po pierwsze producenci czekolady zostali dotknięci efektem rekordowych temperatur trwających w Polsce od kwietnia. Po drugie, wszedł w życie zakazu handlu w niedziele, który negatywnie odbił się na sprzedaży, zwłaszcza tzw. produktów impulsowych – mówił Maciej Herman. - W efekcie tempo wzrostu rynku słodyczy spadło w tym roku do 1-2 proc., podczas gdy w ubiegłym wynosiło 7-8 proc. – dodał.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Reakcja Kraft Alkohole na artykuł „Rz” o nowym inwestorze Palikota: Jesteśmy wehikułem inwestycyjnym
Przemysł spożywczy
Kolejne wybiegi Palikota? Ma „nowego” inwestora
Przemysł spożywczy
Skuteczna „koniakowa dyplomacja” Francji
Przemysł spożywczy
Wydarzenie na rynku alkoholi: włoski bitter przejmuje koniak
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Przemysł spożywczy
Milka i Oreo znikają ze sklepowych półek. „Niedopuszczalne podwyżki cen”