Rząd chce ułatwić życie winiarzom. Dla niektórych jest za późno

O wiele zmian branża apelowała od dawna, dla producentów cydru ułatwienia przychodzą nieco za późno.

Aktualizacja: 08.06.2021 14:57 Publikacja: 08.06.2021 14:51

Rząd chce ułatwić życie winiarzom. Dla niektórych jest za późno

Foto: AdobeStock

Rząd przyjął projekt ustawy o wyrobach winiarskich, który dostosowuje polskie prawo do nowych przepisów dotyczących wspólnej organizacji rynku wina w UE. Nowe rozwiązania m.in. uproszczą i ujednolicą wymagania dotyczące wpisu do rejestru działalności regulowanej – tj. do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność związaną z wyrobem lub rozlewem wyrobów winiarskich. Prowadzenie tego rejestru przekazano Dyrektorowi Generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

- Zaproponowane zmiany zmniejszą obciążenie administracji oraz usprawnią obieg dokumentów, co pozytywnie wpłynie na sytuację producentów, którzy chcą rozpocząć produkcję wyrobów winiarskich w Polsce - czytamy w komunikacie.

Wiele zmian dotyczy produkcji cydru, jednak wchodzą zdecydowanie za późno. Sprzedaż tego trunku po okresie boomu szybko zaczęła spadać i mimo ogromnej produkcji jabłek Polska nie jest w stanie stworzyć odpowiednich warunków do produkcji cydru, w przeciwieństwie do np. Francji czy Wielkiej Brytanii. Dopiero teraz mają wejść ułatwienia dla drobnych producentów wyrabiających cydr, wina owocowe jakościowe oraz miód pitny - za pół roku od opublikowania, zatem zaczną obowiązywać w kolejnym sezonie zbioru owoców.

Projekt zakłada zwiększenie maksymalnej wielkości produkcji fermentowanych napojów winiarskich przez drobnych producentów wina z 10 tys. l/rok do 100 tys. l/rok. Dodatkowo umożliwia produkcji takich napojów proporcjonalnie do wielkości posiadanych hektarów sadów lub ilości pni pszczelich, umożliwia wyrób takich napojów poza składem podatkowym. Uproszczono też system certyfikacji wina odmianowego i wina rocznikowego. Na etykietach nie trzeba już będzie umieszczać numeru identyfikacyjnego dla wina odmianowego lub wina rocznikowego.

Uproszczono i ujednolicono zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców wyrobów winiarskich. Dyrektor Generalny KOWR będzie umieszczał wzór wniosku na stronach internetowych urzędu. Projekt zakłada utworzenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów pomiędzy instytucjami kontrolnymi w ramach sektora wina. Nie będzie też już obowiązku posiadania planu obiektów budowlanych na potrzeby dokonania wpisu do rejestru. Nie trzeba będzie mieć już także zbiorników do magazynowania i przechowywania wyrobów winiarskich o określonych minimalnych dozwolonych pojemnościach.

Równocześnie podniesiono wymagania jakościowe dla niektórych kategorii fermentowanych napojów winiarskich. Wprowadzono także zmiany kategorii w ramach fermentowanych napojów winiarskich, które pozwolą na lepsze dostosowanie się producentów do wymagań rynku – w szczególności dotyczy to cydrów aromatyzowanych i perry aromatyzowanych.

Rząd przyjął projekt ustawy o wyrobach winiarskich, który dostosowuje polskie prawo do nowych przepisów dotyczących wspólnej organizacji rynku wina w UE. Nowe rozwiązania m.in. uproszczą i ujednolicą wymagania dotyczące wpisu do rejestru działalności regulowanej – tj. do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność związaną z wyrobem lub rozlewem wyrobów winiarskich. Prowadzenie tego rejestru przekazano Dyrektorowi Generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

- Zaproponowane zmiany zmniejszą obciążenie administracji oraz usprawnią obieg dokumentów, co pozytywnie wpłynie na sytuację producentów, którzy chcą rozpocząć produkcję wyrobów winiarskich w Polsce - czytamy w komunikacie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”