#RZECZoBIZNESIE: Artur Jastrząb: Sprzedaż wody napędzają prozdrowotne trendy

Z każdym rokiem zwiększa się w Polsce spożycie wody butelkowanej na osobę. Jednak wciąż odstajemy od Niemiec, Włoch czy Węgier – mówi Artur Jastrząb, wiceprezes Żywiec Zdrój, gość programu Pawła Rożyńskiego

Aktualizacja: 28.07.2017 13:33 Publikacja: 28.07.2017 12:36

#RZECZoBIZNESIE: Artur Jastrząb: Sprzedaż wody napędzają prozdrowotne trendy

Foto: tv.rp.pl

Gość ocenił, że miesiąc czy dwa wakacji nie zmienia obrazu tego, co się dzieje w trendzie sprzedażowym wód butelkowanych.

- Prognozy na kolejne lata przewidują silny wzrost, który jest generowany przez prozdrowotny trend w kraju – mówił Jastrząb.

- Z każdym rokiem zwiększa się w Polsce spożycie wody butelkowanej na osobę. Jednak wciąż odstajemy od Niemiec, Włoch czy Węgier – dodał.

Podał, że spożycie w 2016 t. wynosiło ok. 115 l na statystycznego mieszkańca. - We wspomnianych krajach jest to dwukrotnie więcej – porównał.

Jastrząb zdradził, że dynamika wzrostu sprzedaży w ostatnich latach była na poziomie 5 proc. Ten wzrost będzie kontynuowany w okolicach 4 proc. rocznie.

- Miesiące jak lipiec i sierpień mogą mieć sprzedaż lepszą o 20-30 proc. w porównaniu do innych sezonów – przyznał.

Gość podał, że w całym rynku napojów bezalkoholowych, woda stanowi ok. 45 proc.

- Chcemy przekonać ludzi, żeby od wysokosłodzonych napojów przeszli na czystą wodę – mówił.

- Jedna z naszych akcji, „Słodziaków nie trzeba dosładzać”, była skierowana do rodziców, opiekunek i dziadków, aby przekonać ich, że dzieci są na tyle słodkie, iż nie trzeba ich dosładzać – dodał.

Jastrząb przyznał, że najszybszy wzrost ma woda źródlana niegazowana.

- Woda gazowana, podobnie jak napoje na bazie źródlanej, jest pomostem przejścia od gazowanych napojów wysokosłodzonych, więc też zyskuje – tłumaczył.

Zaznaczył, że wody można podzielić na 3 rodzaje: źródlane, mineralne i stołowe.

- W przypadku Żywiec Zdrój mówimy o wodzie źródlanej. Jest ona wydobywana z podziemnych ujęć, które są umieszczone na terenach zielonych. Woda jest zabezpieczona przed zewnętrzną ingerencją człowieka i w takiej postaci trafia do butelek - mówił Jastrząb.

- Obecnie rozlewamy wodę w 5 fabrykach, przy których mamy po kilka ujęć – dadał.

Gość wyjaśnił, że Żywiec kojarzy się z górami, ale nie ma takiego miejsca na ziemi jak Żywiec Zdrój.

- Jest to marka, która widnieje na etykiecie. Niegazowana woda źródlana jest rozlewana tylko na Żywiecczyźnie – mówił.

Wyliczając wartość rynku, zdradził, że w Polsce spożywa się obecnie 4 mld l wody butelkowanej rocznie. - Średnia cena na półce za litr kształtuje się na poziomie 1,3-1,4 zł – szacował.

Jastrząb podkreślił, że Żywiec Zdrój jest numerem 1 na rynku.

- Dystans do kolejnych graczy jest dosyć znaczący. Większych graczy, którzy się liczą, jest 3-4. Reprezentowani są oni przez Coca-Colę czy Nestle – mówił.

- Lokalne marki mają widoczny udział, ale rynek jest strasznie rozdrobniony. Jest ok. 100 producentów, głównie dużych spółdzielni z południa kraju – dodał.

Jastrząb zaznaczył, że w ostatnim okresie niewiele było budowanych fabryk.
- Jesteśmy jedną z niewielu firm, która taką fabrykę postawiła w zeszłym roku – podkreślił.

Gość przyznał, że Żywiec Zdrój jest własnością francuskiego koncernu Danone.

- Trzeba pamiętać o tym, że firma Żywiec Zdrój powstała w Polsce. Zatrudniamy ponad 600 osób w fabrykach i biurach. Tutaj funkcjonujemy i tutaj dbamy o naturę – mówił.

- Na razie skupiamy się na tym, co w Polsce. Nie wychodzimy z planami eksportowymi. Pojawiają się tylko symboliczne sprzedaży naszej wody za granicą – dodał.

Gość ocenił, że miesiąc czy dwa wakacji nie zmienia obrazu tego, co się dzieje w trendzie sprzedażowym wód butelkowanych.

- Prognozy na kolejne lata przewidują silny wzrost, który jest generowany przez prozdrowotny trend w kraju – mówił Jastrząb.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”