Boeing Airpower Teaming System. Bezzałogowy boeing bojowy

Boeing pokazał na salonie lotniczym IAI w Avalon (Australia) prototyp bezzałogowego myśliwca odrzutowego opracowanego w Australii, który będzie mógł towarzyszyć w walce powietrznej typowym maszynom z załogami, ale będzie znacznie tańszy

Aktualizacja: 02.03.2019 08:10 Publikacja: 02.03.2019 07:04

Foto: materiały prasowe

Amerykański producent ma zamiar sprzedawać ten wielozadaniowy samolot o długości kadłuba 11,6 metrów i zasięgu 2 tys. mil morskich (3704 km) klientom na całym świecie dostosowując go do ich wymogów i życzeń — podał Reuter.

Czytaj także: Boeing: Pół-ludzie, pół-roboty przy produkcji B787

To pierwszy od II wojny światowej prototyp samolotu bojowego z Australii i największa inwestycja Boeinga poza Stanami w bezzałogowe systemy latające, ale Amerykanie nie ujawnili jej wysokości. Rząd Australii przeznaczył 40 mln AUD na ten program ze względu na ogromne możliwości eksportowe — powiedział dziennikarzom minister obrony Christopher Pyne.

Od czterech do sześciu nowych samolotów o nazwie Boeing Airpower Teaming System (ATS) będzie mogło towarzyszyć myśliwcom F/A-18E/F Super Hornet — poinformował Shane Arnott z ośrodka badawczego i pracy nad prototypami Boeinga Phantom Works Int'l. — Taki dodatkowy komponent i większe zdolności bezzałogowe pozwolą na wyższy stopień ryzyka. Lepiej, by jeden z nich został trafiony, a nie maszyna z załogą — stwierdził.

Oprócz zadań jako myśliwca bojowego nowa maszyna Boeinga może uczestniczyć w wojnie elektronicznej, w misjach wywiadowczych, nadzoru i rozpoznania obok innych samolotów, takich jak P-8 Poseidon i E-7 Wedgetail — stwierdziła wiceprezydent i szefowa działu Systemów Autonomicznych Boeinga, Kristin Robertson. — Pod względem operacyjnym jest on bardzo elastyczny, modułowy, wielozadaniowy. A co do ceny, to jego zdolności bojowe są ułamkiem dotychczasowych — dodała. Nie chciała powiedzieć niczego więcej, wyjaśniła tylko, że cena będzie zależeć od konfiguracji wybranej przez poszczególnych klientów.

Odrzutowiec jest napędzany pochodną silnika cywilnego, korzysta z typowych lotnisk do startu i lądowania, może być dostosowany do działań lotniskowca na morzu — poinformowała.

Pierwszy lot jest przewidziany w 2020 r., Boeing i rząd Australii pracują na egzemplarzem pokazowym, który utoruje drogę pełnej produkcji. Boeing ATS będzie produkowany w Australii, ale linie produkcyjne będzie można uruchamiać w innych krajach zależnie od sprzedaży — poinformował dyrektor Arnott. — Pewnie za kilka lat doczekamy się eksportu, podobnie jak za kilka lat używania go w Australii. Ma to być tańsza maszyna, tarcza dla droższych, chroniąca naszych żołnierzy będących na pokładzie Poseidona, Wedgetaila czy F-35A — powiedział minister Pyne.

Instytut Mitchella Badań Lotniczych uznał w 2018 r., że Air Force powinna zbadać możliwość korzystania z par samolotów bez- i załogowych w zwiększaniu swej floty i uzupełniać nimi ograniczoną liczbę „doskonałych, kosztownych, ale niesłychanie skutecznych maszyn" w rodzaju F-35.

Amerykański producent ma zamiar sprzedawać ten wielozadaniowy samolot o długości kadłuba 11,6 metrów i zasięgu 2 tys. mil morskich (3704 km) klientom na całym świecie dostosowując go do ich wymogów i życzeń — podał Reuter.

Czytaj także: Boeing: Pół-ludzie, pół-roboty przy produkcji B787

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika