Airbus produkuje coraz więcej, w Boeingu nadal problemy

Airbus zwiększa produkcję samolotów, co oznacza też wzrost kosztów, a Boeing musi ją zmniejszać. Podobnie jest z dostawami dotychczas w tym roku.

Publikacja: 14.04.2024 15:46

Fabryka Airbusa w Tuluzie

Fabryka Airbusa w Tuluzie

Foto: AFP

Z każdym dniem zwiększa się dystans między dwoma największymi producentami samolotów. Airbusowi udało się zwiększyć rytm produkcji i przekazał w ciągu 3 miesięcy tego roku klientom 142 samoloty, tyle samo co 2 lata wcześniej, ale więcej od 127 w 2023 r. Były to głównie maszyny z rodziny A320neo, 116 sztuk, o 11,5 proc. więcej niż w I kwartale 2023. Początek ubiegłego roku był jednak trudniejszy z powodu powodu poważnych zakłóceń w łańcuchach dostaw.

Boeing musiał zadowolić się w I kwartale dostawą 83 maszyn po 130 rok wcześniej, dostawy B737 MAX zmalały niemal o połowę do 66 sztuk, a liczba B787 wzrosła nieznacznie. To będzie mieć wpływ na bilans kwartalny i na rentowność koncernu. — Swiadomie zwolniliśmy to tempo, aby wszystko naprawić — powiedział szef pionu finansowego Brain West w marcu na konferencji Bank of America.

Pod względem zamówień, Airbus zanotował je na 170 sztuk, Boeing na 131 (125 po odliczeniu rezygnacji).

Kwestia produkcji

Grupa z Tuluzy zamierza zwiększyć produkcję najbardziej atrakcyjnych maszyn z rodziny A320neo o 50 proc. do 75 sztuk miesięcznie i do 10 szerokokadłubowych A350 w 2026 r. To wiąże się z nowymi kosztami: zatrudnieniem kilku tysięcy nowych pracowników i z uruchomieniem dwóch nowych linii montażowych. Ich budowa już trwa. — Chcemy wcześniej zacząć zatrudnianie, by być gotowi do rytmu 75 sztuk w 2026 r. A koszty rosną teraz,. natomiast pełna wydajność nastąpi w 2026 r., a nawet w 2027 r. — stwierdził szef finansowy, Thomas Töpfer. Nie chciał mówić o liczbach, ale zapewnił, że te koszty zwrócą się z czasem.

W 2023 r. Airbus zatrudnił 13 tys. ludzi, w tym 10 tys. na nowych stanowiskach. — Bo nie chcemy tworzyć własnych zatorów w warunkach dostaw, które i tak są trudne — wyjaśnił Reuterowi Töpfer. Airbus zwolni tempo rozwoju produkcji po dojściu do liczby 75 sztuk co miesiąc. — Utrzymamy to tempo przez pewien czas, choć nie będzie to szczyt naszych możliwości, bo chcemy odzyskać koszty przyspieszenia — wyjaśnił wiceprezes od finansów.

Na spotkaniu z udziałowcami w Amsterdamie Airbus potwierdził plany zwiększenia rytmu produkcji, udziałowcy poparli zamiar wypłaty specjalnej dywidendy w wysokości prawie 800 mln euro, poza zwykłą i zgodzili się na kilka zmian kadrowych w zarządzie.

Prezes Guillaume Faury powiedział na marginesie WZA że nie jest niemożliwe przejęcie przez Airbusa dwóch zakładów Spirit AeroSystems w Kinston (Płn. Karolina) i Belfaście, zatrudniających 4 tys. ludzi, jeśli Boeing przystąpi do realizacji planu przejęcia swego największego dostawcy. — Nie ma na świecie dużo firm, które byłyby dobrymi właścicielami tej działalności. W Belfaście robimy nasze skrzydła, więc możemy być uprawnionym właścicielem tego zakładu, a elementy kadłubów powstają w Kinston, więc to samo dotyczy tamtego — powiedział Reuterowi.

W Boeingu produkcja w kwartale zmalała do jednocyfrowej w miesiącu, mocno poniżej limitu 38 sztuk narzuconego mu przez urząd lotnictwa FAA po incydencie z zaślepką drzwi w Alaska Airlines.

Amerykański kooperant i dostawca Spirit AeroSystems ogranicza tymczasem prące w godzinach nadliczbowych i zatrudnienie, bo musi zmniejszać produkcję elementów do B737 MAX. Boeing, Airbus i Spirit pracują nad potencjalnym ramowym porozumieniem, które doprowadziłoby do podzielenia Spirita na obu producentów samolotów, ale przeszkodą jest wycena poszczególnych części firmy z Wichita.

Z każdym dniem zwiększa się dystans między dwoma największymi producentami samolotów. Airbusowi udało się zwiększyć rytm produkcji i przekazał w ciągu 3 miesięcy tego roku klientom 142 samoloty, tyle samo co 2 lata wcześniej, ale więcej od 127 w 2023 r. Były to głównie maszyny z rodziny A320neo, 116 sztuk, o 11,5 proc. więcej niż w I kwartale 2023. Początek ubiegłego roku był jednak trudniejszy z powodu powodu poważnych zakłóceń w łańcuchach dostaw.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
„Jak skok z drabiny na główkę”. Skąd się biorą i czym grożą silne turbulencje
Transport
Kończą się pieniądze na dopłaty do samochodów elektrycznych
Transport
Wojewódka, Starecka: Przestawiamy zwrotnice w PKP Cargo
Transport
Nowy przetarg na agroterminal w Gdyni
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Transport
Decyzja rządu w sprawie budowy CPK spodziewana lada moment
Transport
Zmiany w Polskiej Grupie Lotniczej. Prezes traci stanowisko