Dobra znajomość ojczystego języka nie zawsze oznacza, że potrafimy skutecznie komunikować się z innymi. Bo zdarza się, że nasze intencje nie zostaną dobrze zrozumiane albo mimo wielokrotnego powtarzania tego samego przekazu nikt nie bierze go pod uwagę.
Jak podkreślają eksperci HR, nad dobrą komunikacją można i warto pracować. – Jednym ta umiejętność przychodzi naturalnie, inni muszą włożyć więcej wysiłku, żeby ją wyćwiczyć – przyznaje Dominika Beblo, menedżer HR w Exact Systems, która poleca kilka sprawdzonych zasad.
Bądź aktywnym słuchaczem
Po pierwsze, należy nauczyć się słuchać innych. Wbrew pozorom wcale nie jest to takie proste. Nie wystarczy nie okazywać zniecierpliwienia i potakiwać, trzeba się naprawdę zaangażować. Niezwykle ważne jest aktywne słuchanie. – Oznacza to skupienie się na wypowiadanych słowach naszego rozmówcy, a nie np. prowadzenie dyskusji z samym sobą na jego temat – przekonuje Kaja Prystupa-Rządca, ekspertka w dziedzinie zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego. – Często też filtrujemy przekazywane informacje, dokonujemy ewaluacji spotkania już w trakcie jego trwania. W efekcie nie słuchamy rozmówcy uważnie – dodaje.
Chodzi więc o to, by być obecnym podczas rozmowy nie tylko ciałem i duchem. Czasami nawet bez naszej świadomości zaczynamy ocenić rozmówcę, zastanawiać się nad sprawami, które mają niewiele wspólnego z tym, co on mówi. Jeśli więc złapiemy się na takich myślach, lepiej samemu przywołać się do porządku. Dzięki skupieniu się na przekazie rozmówcy jesteśmy w stanie zadać dodatkowe pytania, nawiązać kontakt i w pełni zrozumieć przekaz.