Podnoszenie kwalifikacji organu nadzorczego spółki poza rachunkiem podatkowym

Wydatki związane z organizacją szkoleń członków rady nadzorczej banku nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Publikacja: 06.12.2017 04:50

Podnoszenie kwalifikacji organu nadzorczego spółki poza rachunkiem podatkowym

Foto: 123RF

Wynika to z interpretacji Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z 22 września 2017 r. (0111-KDIB2-3.4010.54. 2017.1.AZE)

Z wnioskiem o wydanie interpretacji wystąpił bank spółdzielczy wskazu- jąc, że od 1 listopada 2015 r., zgodnie z art. 22aa ust. 8 prawa bankowego, jest on zobowiązany zapewnić niezbędne środki na przygotowanie członków rady nadzorczej do pełnienia przez nich swojej funkcji oraz środki potrzebne do ich szkolenia. Bank zapewnia więc środki na pokrycie szkoleń dla członków rady nadzorczej. Tematyka szkoleń obejmuje wiedzę i umiejętności związane z pełnieniem funkcji członka rady nadzorczej. W rezultacie bank ponosi różnego rodzaju koszty, m.in. koszt wynagrodzenia wykładowcy, wynajmu sali, nabycia materiałów szkoleniowych, poczęstunku, itd.

Bank chciał potwierdzić, że koszty wspomnianych szkoleń mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem banku powyższe koszty stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ obowiązek ich ponoszenia wynika wprost z przepisów prawa bankowego. Szkolenia należą bowiem do wydatków warunkujących prowadzenie działalności bankowej, stanowiącej podstawowe źródło przychodów wnioskodawcy. Co więcej, koszty szkoleń nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. W opinii wnioskodawcy analizowane wydatki w szczególności nie stanowią wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT „wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych (...) osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji".

W efekcie, pokrywając koszty szkoleń bank ma na celu realizację obowiązku nałożonego na niego przez ustawodawcę, a nie dokonanie przysporzenia na rzecz członków rady nadzorczej.

Organ podatkowy uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe wskazując, że wydatki związane z organizacją szkoleń dla członków rady nadzorczej banku nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT. Wydatki te co prawda przyczyniają się do podnoszenia kwalifikacji oraz poszerzania wiedzy, którą muszą posiadać członkowie rady nadzorczej banku, niemniej jednak zdobyta wiedza w przyszłości może być również wykorzystywana przez te osoby nie tylko na potrzeby zasiadania w radzie nadzorczej banku.

Zdaniem autora

Bartosz Czajkowski, konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT koszty ponoszone przez podatników stanowią dla nich koszt uzyskania przychodów w przypadku łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

- koszt został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz

- koszt ten nie może się znajdować w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, tj. w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Na potrzeby pierwszej przesłanki kluczowe jest odróżnienie wydatków na szkolenia członków rady nadzorczej o charakterze osobistym, których skutkiem jest podniesienie indywidualnych kwalifikacji i umiejętności, od wydatków na szkolenia konieczne ze względu na prawidłowe sprawowanie pełnionej przez nich funkcji. W świetle zaprezentowanego stanu faktycznego oraz art. 22aa ust. 8 prawa bankowego należy więc uznać, że wspomniane wydatki są ponoszone w interesie banku i nawet jeśli nie wiążą się bezpośrednio z uzyskiwaniem przez bank przychodu, to służą one zabezpieczeniu źródła przychodów.

Ponadto, zapewnienie omawianych szkoleń jest ściśle związane z ustawowymi obowiązkami banku, a ich tematyka dotyczy wiedzy i umiejętności związanych z pełnieniem funkcji członka rady nadzorczej. Dlatego też argument, zgodnie z którym nabyta w trakcie szkoleń wiedza może zostać wykorzystana przez członków rady nadzorczej na inne potrzeby niż zasiadanie w radzie nadzorczej banku, jest nieprzekonujący z uwagi na cel i zakres szkolenia.

Z kolei art. 16 ust. 1 pkt. 38a ustawy o CIT wskazuje wprost, że jedynymi wydatkami na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, stanowiącymi koszty uzyskania przychodów, są wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnionych funkcji. Jednak powyższy przepis stanowi o „wydatkach na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych", a jak już wspomniano, analizowanych szkoleń nie należy traktować jako szkoleń o charakterze osobistym, gdyż służą one przede wszystkim realizacji obowiązku nałożonego na bank przez ustawodawcę. W efekcie wydatki na szkolenia dla członków rady nadzorczej powinny być utożsamiane z wydatkami związanymi z funkcjonowaniem rady nadzorczej jako organu i zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym organ podatkowy przyjął profiskalne podejście, skupiając się wyłącznie na literalnym brzmieniu przepisów. Fiskus nie wziął bowiem pod uwagę, że członkowie zarządu i rady nadzorczej banku powinni posiadać wiedzę, umiejętności i doświadczenie odpowiednie do pełnionych przez nich funkcji i powierzonych im obowiązków oraz dawać rękojmię należytego wykonywania tych obowiązków. Osoby te pełnią więc kluczową rolę w banku, a ich kwalifikacje przekładają się na szeroko rozumiany interes banku i osób powierzających mu swoje środki pieniężne. Zależność tę zauważył również ustawodawca, zobowiązując banki do zapewnienia środków niezbędnych do przygotowania członków zarządu i rady nadzorczej do pełnienia przez nich funkcji oraz do ich szkolenia. Niestety, na zmianę podejścia fiskusa przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.

Wynika to z interpretacji Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z 22 września 2017 r. (0111-KDIB2-3.4010.54. 2017.1.AZE)

Z wnioskiem o wydanie interpretacji wystąpił bank spółdzielczy wskazu- jąc, że od 1 listopada 2015 r., zgodnie z art. 22aa ust. 8 prawa bankowego, jest on zobowiązany zapewnić niezbędne środki na przygotowanie członków rady nadzorczej do pełnienia przez nich swojej funkcji oraz środki potrzebne do ich szkolenia. Bank zapewnia więc środki na pokrycie szkoleń dla członków rady nadzorczej. Tematyka szkoleń obejmuje wiedzę i umiejętności związane z pełnieniem funkcji członka rady nadzorczej. W rezultacie bank ponosi różnego rodzaju koszty, m.in. koszt wynagrodzenia wykładowcy, wynajmu sali, nabycia materiałów szkoleniowych, poczęstunku, itd.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP