fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

Hotelowy pokój do zdalnej pracy w podatkowych rozliczeniach firmy

biznesmen w hotelu
Adobe Stock
Przedsiębiorca, który wynajmuje lokal dla pracowników, może odliczyć wydatek od swojego przychodu.

W trudnych czasach epidemii koronawirusa hotele rozszerzają swoją ofertę dla przedsiębiorców. Proponują im pokoje biznesowe do pracy zdalnej z pełnym wyposażeniem biurowym. Czy wydatek na wynajęcie takiego pokoju, dla pracowników albo samego przedsiębiorcy, jest podatkowym kosztem firmy?

Nie powinno być co do tego wątpliwości. Kosztem uzyskania przychodów są bowiem nie tylko wydatki bezpośrednio przekładające się na obroty firmy, np. zakupy towarów, ale także te, które mają pośredni związek z przychodem. Na przykład poniesione na zapewnienie godziwych warunków pracy zatrudnionym osobom.

Czytaj też:

W ostatnich miesiącach, w czasie epidemii koronawirusa, te warunki w firmach się zmieniły. Obecnie w wielu biurach przebywa tylko część załogi, reszta jest na pracy zdalnej. Nie każdy jednak ma w  domu możliwość jej wykonywania. Dlatego niekiedy konieczne jest wynajęcie biznesowej powierzchni: biura czy specjalnego pokoju w hotelu. Wraz z niezbędnym wyposażeniem i dostępem do internetu.

Hotele oferują takie pokoje, także bez konieczności nocowania. Na przykład na pięć dni roboczych, po osiem godzin dziennie. Albo na pojedyncze dni. Jeśli pomieszczenie służy pracownikom do wykonywania czynności służbowych, opłata za wynajem jest wydatkiem związanym z działalnością gospodarczą pracodawcy. I może być rozliczona w podatkowych kosztach.

Podobnie jest z wynajęciem biura/pokoju dla samego przedsiębiorcy. Argumenty są zbliżone: jeśli pomieszczenie jest mu potrzebne do wykonywania zawodowych czynności, np. prowadzenia telekonferencji, to wydatek ma związek z działalnością gospodarczą.

Fiskus nie powinien tego kwestionować. Zgadza się bowiem na rozliczenie wydatków na służbowe pomieszczenia w podatkowych kosztach. Także u przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Oczywiście największe szanse są wtedy, gdy pomieszczenie służy do wykonywania zawodowych czynności, ale na przykład w „Rzeczpospolitej" z 20 października br. opisywaliśmy interpretację, w której skarbówka zgodziła się na zaliczenie do kosztów opłat za lokal wynajęty po to, aby mieć blisko do klientów. Wystąpiła o nią prowadzącą własną działalność prawniczka. Ma kancelarię w mieście oddalonym o 20 km od jej domu. Wynajęła tam też mieszkanie. Jest jej potrzebne, ponieważ w okolicy ma klientów, załatwia też różne sprawy w urzędach, sądach czy prokuraturze. Dojazd z domu zajmuje jej pół godziny.

Kobieta argumentuje, że dzięki wynajętemu lokalowi może wykorzystać ten czas na kontakty z klientami i regenerację. Zamierza w nim mieszkać tylko w okresie wzmożonej aktywności zawodowej. Lokal zapewni jej dyspozycyjność wobec kontrahentów.

Czy może rozliczyć wydatki na jego wynajęcie w podatkowych kosztach? Tak, fiskus się na to zgodził (interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 października 2020 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.697.2020.1.AP).

Wracając do wydatków na rzecz pracowników, firmy nie powinny mieć też problemów z rozliczeniem w kosztach zakupów wyposażenia do pracy zdalnej. Po to bowiem w nie inwestują, aby zapewnić ciągłość wykonywanych przez załogę zadań.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA