Premie dla sprzedawców, którzy nie są bezpośrednimi kontrahentami spółki, mogą być dokumentowane notami księgowymi. To wystarczy do rozliczenia wydatków w podatkowych kosztach. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Czytaj także: Koszty podatkowe: występ artystyczny to reprezentacja, a nie promocja
O rozliczenie zapytała spółka zajmująca się produkcją i sprzedażą napojów, zwłaszcza piwa. Sprzedaje je dystrybutorom, którzy z kolei przekazują trunki do punktów detalicznych. Spółka prowadzi sporo działań marketingowych, chcąc zwiększyć przychody. Skierowane są one zwłaszcza do punktów detalicznych.
Jedną z akcji promocyjnych jest przyznawanie sklepom premii. Przykładowo za sprzedaż piwa za cenę nie wyższą niż 3,5 zł przysługiwać ma kwota w wysokości 10 gr. Wypłata premii (za dany okres rozliczeniowy) ma być dokumentowana notami księgowymi, na których będą dane spółki i detalisty.
Czy przyznawane sklepom kwoty mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? Spółka twierdzi, że tak. Podkreśliła, że to ona poniesie ciężar tego wydatku, mimo że w przekazywaniu bonusów pośredniczy firma informatyczna, która obsługuje całą promocję. Nie ma wątpliwości, że premie mają związek z przychodami, zachęcą bowiem detalistów do zwiększenia albo przynajmniej utrzymania poziomu sprzedaży. Akcja promocyjna ma więc przynieść spółce korzyści ekonomiczne.