Wydatki na akcje promocyjne w kosztach, gdy bonusami zarządza pośrednik

Spółka może odliczyć od przychodu wydatki na akcje promocyjne, nawet gdy bonusami zarządza pośrednik.

Publikacja: 24.09.2018 08:05

Wydatki na akcje promocyjne w kosztach, gdy bonusami zarządza pośrednik

Foto: Adobe Stock

Premie dla sprzedawców, którzy nie są bezpośrednimi kontrahentami spółki, mogą być dokumentowane notami księgowymi. To wystarczy do rozliczenia wydatków w podatkowych kosztach. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Czytaj także: Koszty podatkowe: występ artystyczny to reprezentacja, a nie promocja

O rozliczenie zapytała spółka zajmująca się produkcją i sprzedażą napojów, zwłaszcza piwa. Sprzedaje je dystrybutorom, którzy z kolei przekazują trunki do punktów detalicznych. Spółka prowadzi sporo działań marketingowych, chcąc zwiększyć przychody. Skierowane są one zwłaszcza do punktów detalicznych.

Jedną z akcji promocyjnych jest przyznawanie sklepom premii. Przykładowo za sprzedaż piwa za cenę nie wyższą niż 3,5 zł przysługiwać ma kwota w wysokości 10 gr. Wypłata premii (za dany okres rozliczeniowy) ma być dokumentowana notami księgowymi, na których będą dane spółki i detalisty.

Czy przyznawane sklepom kwoty mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? Spółka twierdzi, że tak. Podkreśliła, że to ona poniesie ciężar tego wydatku, mimo że w przekazywaniu bonusów pośredniczy firma informatyczna, która obsługuje całą promocję. Nie ma wątpliwości, że premie mają związek z przychodami, zachęcą bowiem detalistów do zwiększenia albo przynajmniej utrzymania poziomu sprzedaży. Akcja promocyjna ma więc przynieść spółce korzyści ekonomiczne.

Czy do udokumentowania wydatków wystarczy nota księgowa? Tak, mimo że wystawi ją firma informatyczna. Działa ona bowiem w imieniu spółki. Integralną część noty stanowić będzie raport określający przede wszystkim zasady kalkulowania premii. W tej dokumentacji znajdą się wszystkie istotne dane pozwalające stwierdzić, w jakiej wysokości i kiedy dany wydatek został poniesiony.

Spółka podkreśliła też, że sprzedaje swoje produkty dystrybutorom, którym wystawia faktury. Premie przyznaje natomiast detalistom. Nie może wystawiać im faktur, tak więc noty będą dowodem księgowym. Ustawa o CIT dopuszcza jednak dokumentowanie wydatków inaczej niż fakturą.

Skarbówkę przekonały te argumenty. Zgodziła się, że wypłacane sklepom detalicznym premie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów spółki. ©?

Numer interpretacji: 0111-KDIB1-3. 4010.355.2018. 1.BM

Premie dla sprzedawców, którzy nie są bezpośrednimi kontrahentami spółki, mogą być dokumentowane notami księgowymi. To wystarczy do rozliczenia wydatków w podatkowych kosztach. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Czytaj także: Koszty podatkowe: występ artystyczny to reprezentacja, a nie promocja

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP