Dyrektor KIS nie zgodził się z podatnikiem. Stwierdził, że wyłączenie dla usług refakturowanych nie znajdzie zastosowania w tej sprawie. W ocenie organu, brzmienie przepisu jasno wskazuje, że tylko podmioty refakturujące usługi nie są objęte limitem kosztów. Wyłączeniem nie są natomiast objęci ostateczni odbiorcy usług odsprzedawanych przez podmioty powiązane, nawet jeśli usługi te pierwotnie są nabywane od podmiotów trzecich.
Anna Dudek, konsultant w dziale prawnopodatkowym PwC
Nieprecyzyjne sformułowanie art. 15e ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT, będącego przedmiotem komentowanej interpretacji, skutkuje wieloma wątpliwościami dotyczącymi zakresu stosowania wyłączenia limitu kosztów dla usług refakturowanych. Dla celów tego wyłączenia ustawodawca nie przewidział bowiem żadnego schematu refaktury usług. Innymi słowy, przepisy nie przesądzają wprost, czy z wyłączenia mogą korzystać tylko podmioty pośredniczące, które odsprzedają usługi, czy skierowane jest ono także do finalnych odbiorców usług refakturowanych.
Literalne brzmienie art. 15e ust. 11 pkt 2 nie wska- zuje, by interpretacja przyjęta przez Dyrektora KIS była jedyną dopuszczalną. Wyłączenie kosztów refakturowanych z limitu zostało bowiem wprowadzone poprzez odesłanie do ustawy o VAT, w której kwestia refakturowania usług została uregulowana z perspektywy podmiotu odsprzedającego usługi. Może to sugerować, że jest ono kierowane do podmiotów refakturujących. Niemniej jednak, uzasadniony wydaje się również pogląd, że w istocie chodziło wyłącznie o określenie charakteru usług, do których odnosi się art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, tj. usług refakturowanych. Gdyby bowiem ustawodawca zamierzał zawęzić wyłączenie tylko do podmiotów czynnie refakturujących, to powinno znaleźć to swoje odzwierciedlenie w treści art. 15e ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT.
Jednocześnie należy wskazać, że zaprezentowane przez Dyrektora KIS stanowisko wydaje się być nieuzasadnione w świetle celu, w jakim został wprowadzony limit kosztów usług niematerialnych. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu nowelizacji, głównym założeniem nowych przepisów było ograniczenie nieuzasadnionego ekonomicznie transferu zysków pomiędzy spółkami z jednej grupy kapitałowej. W schemacie transakcji opisanym w interpretacji nie dochodzi jednak do sztucznego generowania kosztów podatkowych pomiędzy pomiotami powiązanymi. Ponadto zagwarantowana jest rynkowa cena usług, gdyż ich faktycznym dostawcą będzie niezależny podmiot.
Jednoznacznej odpowiedzi, jak stosować wyłączenie z limitu dla usług refakturowanych, nie udzieliły wyjaśnienia do art. 15e ustawy o CIT opublikowane pod koniec kwietnia na stronie Ministerstwa Finansów. Również dotychczasowa praktyka organów podatkowych w tym zakresie nie była jednolita.
Pierwsza z interpretacji wydanych na gruncie art. 15e ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT, potwierdzała, że z limitu wyłączone są wszelkie koszty, które są w jakikolwiek sposób refakturowane, tj. zarówno z perspektywy podmiotu nabywającego refakturowane usługi, jak i podmiotu odsprzedającego usługi (tak uznał Dyrektor KIS w interpretacji z 16 kwietnia 2018 r., 0114-KDIP2-3.4010.45.2018.2.PS).