Kiedy refakturowane usługi są objęte limitem kosztów

Wyłączenie z limitu kosztów przewidziane dla usług marketingu i promocji nie dotyczy ostatecznych odbiorców tych czynności, gdy są one odsprzedawane przez podmioty powiązane, nawet jeśli pierwotnie zostały nabyte od niezależnych dostawców.

Publikacja: 17.09.2018 05:50

Kiedy refakturowane usługi są objęte limitem kosztów

Foto: 123RF

Tak wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 lipca 2018 r. (0114- KDIP2-3.4010.138.2018.1.MC).

Podatnik wystąpił o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie obowiązujących od 1 stycznia 2018 r. przepisów wprowadzających ograniczenie wysokości kosztów podatkowych z tytułu wydatków ponoszonych na nabycie niektórych usług niematerialnych od pomiotów powiązanych do wysokości 5 proc. od wartości podatkowego wyniku EBITDA danego podatnika (z uwzględnieniem dodatkowej kwoty 3 mln zł).

Czytaj także: Jak rozliczyć refakturowanie prac budowlanych na wynajmującego

Wnioskodawca jest spółką z branży deweloperskiej, planuje nabywać usługi w zakresie marketingu i wsparcia sprzedaży. Schemat transakcji będzie następujący: usługi te będą nabywane od podmiotów trzecich przez spółkę z grupy kapitałowej wnioskodawcy, która następnie odprzeda te usługi do finalnych odbiorców, w tym również do wnioskodawcy.

Podatnik wystąpił o potwierdzenie, że wydatki, które ponosi z tytułu nabywanych od spółki powiązanej usług, nie będą objęte limitem kosztów usług niematerialnych, z uwagi na przewidziane w art. 15e ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT wyłączenie dla usług refakturowanych. Zdaniem podatnika, ponoszone przez niego wydatki nie będą podlegały limitowi, gdyż wyłączenie dla refaktur ma zastosowanie zarówno do podmiotu refakturującego, jak również do finalnego odbiorcy refakturowanych usług.

Dyrektor KIS nie zgodził się z podatnikiem. Stwierdził, że wyłączenie dla usług refakturowanych nie znajdzie zastosowania w tej sprawie. W ocenie organu, brzmienie przepisu jasno wskazuje, że tylko podmioty refakturujące usługi nie są objęte limitem kosztów. Wyłączeniem nie są natomiast objęci ostateczni odbiorcy usług odsprzedawanych przez podmioty powiązane, nawet jeśli usługi te pierwotnie są nabywane od podmiotów trzecich.

Anna Dudek, konsultant w dziale prawnopodatkowym PwC

Nieprecyzyjne sformułowanie art. 15e ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT, będącego przedmiotem komentowanej interpretacji, skutkuje wieloma wątpliwościami dotyczącymi zakresu stosowania wyłączenia limitu kosztów dla usług refakturowanych. Dla celów tego wyłączenia ustawodawca nie przewidział bowiem żadnego schematu refaktury usług. Innymi słowy, przepisy nie przesądzają wprost, czy z wyłączenia mogą korzystać tylko podmioty pośredniczące, które odsprzedają usługi, czy skierowane jest ono także do finalnych odbiorców usług refakturowanych.

Literalne brzmienie art. 15e ust. 11 pkt 2 nie wska- zuje, by interpretacja przyjęta przez Dyrektora KIS była jedyną dopuszczalną. Wyłączenie kosztów refakturowanych z limitu zostało bowiem wprowadzone poprzez odesłanie do ustawy o VAT, w której kwestia refakturowania usług została uregulowana z perspektywy podmiotu odsprzedającego usługi. Może to sugerować, że jest ono kierowane do podmiotów refakturujących. Niemniej jednak, uzasadniony wydaje się również pogląd, że w istocie chodziło wyłącznie o określenie charakteru usług, do których odnosi się art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, tj. usług refakturowanych. Gdyby bowiem ustawodawca zamierzał zawęzić wyłączenie tylko do podmiotów czynnie refakturujących, to powinno znaleźć to swoje odzwierciedlenie w treści art. 15e ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT.

Jednocześnie należy wskazać, że zaprezentowane przez Dyrektora KIS stanowisko wydaje się być nieuzasadnione w świetle celu, w jakim został wprowadzony limit kosztów usług niematerialnych. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu nowelizacji, głównym założeniem nowych przepisów było ograniczenie nieuzasadnionego ekonomicznie transferu zysków pomiędzy spółkami z jednej grupy kapitałowej. W schemacie transakcji opisanym w interpretacji nie dochodzi jednak do sztucznego generowania kosztów podatkowych pomiędzy pomiotami powiązanymi. Ponadto zagwarantowana jest rynkowa cena usług, gdyż ich faktycznym dostawcą będzie niezależny podmiot.

Jednoznacznej odpowiedzi, jak stosować wyłączenie z limitu dla usług refakturowanych, nie udzieliły wyjaśnienia do art. 15e ustawy o CIT opublikowane pod koniec kwietnia na stronie Ministerstwa Finansów. Również dotychczasowa praktyka organów podatkowych w tym zakresie nie była jednolita.

Pierwsza z interpretacji wydanych na gruncie art. 15e ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT, potwierdzała, że z limitu wyłączone są wszelkie koszty, które są w jakikolwiek sposób refakturowane, tj. zarówno z perspektywy podmiotu nabywającego refakturowane usługi, jak i podmiotu odsprzedającego usługi (tak uznał Dyrektor KIS w interpretacji z 16 kwietnia 2018 r., 0114-KDIP2-3.4010.45.2018.2.PS).

Natomiast w kolejnych interpretacjach Dyrektor KIS opowiedział się już za mniej korzystnym dla podatników rozumieniem wyłączenia. Uznał, że jest ono skierowane wyłącznie do podmiotów odsprzedających usługi (tak m.in. w interpretacji z 16 lipca 2018 r., 0111-KDIB1-1.4010.199. 2018.1.SG; z 5 lipca 2018 r., 0111-KDIB1-2.4010.204.2018.1.AW; z 29 czerwca 2018 r., 0111-KDIB1-3.4010.267.2018.1.JKT).

W kontekście wykładni art. 15e ust. 11 ust. 2 ustawy o CIT warto zwrócić uwagę na odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację nr 23553. Wskazano w niej, że uprawnionymi do korzystania z wyłączenia dla refaktur są tylko te podmioty, które czynnie refakturowały koszt usługi na inny podmiot z grupy. Należy pamiętać, że nie jest to wiążąca wykładnia przepisów, jednak – mając na uwadze m.in. analizowaną interpretację – można domniemywać, że taki będzie kierunek dalszych rozstrzygnięć Dyrektora KIS.

Tak wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 lipca 2018 r. (0114- KDIP2-3.4010.138.2018.1.MC).

Podatnik wystąpił o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie obowiązujących od 1 stycznia 2018 r. przepisów wprowadzających ograniczenie wysokości kosztów podatkowych z tytułu wydatków ponoszonych na nabycie niektórych usług niematerialnych od pomiotów powiązanych do wysokości 5 proc. od wartości podatkowego wyniku EBITDA danego podatnika (z uwzględnieniem dodatkowej kwoty 3 mln zł).

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów