a) warunki zwolnienia z podatku u źródła na podstawie przepisów ustawy o CIT implementujących unijne dyrektywy nie są spełnione,
b) istnieją uzasadnione wątpliwości co do zgodności dostarczonej dokumentacji ze stanem faktycznym lub oświadczenia podatnika, że jest rzeczywistym właścicielem należności,
c) istnieje uzasadnione przypuszczenie wydania decyzji z wykorzystaniem przepisów klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (tzw. klauzuli GAAR) lub tzw. małej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w zakresie zwolnień z dyrektyw unijnych (klauzuli SAAR) lub środków ograniczających umowne korzyści,
d) istnieje uzasadnione przypuszczenie, że odbiorca płatności nie prowadzi rzeczywistej działalności w kraju swojej siedziby.
Na odmowę wydania opinii przysługuje prawo do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
Projekt objaśnień wprowadza istotną regułę
Ministerstwo Finansów 19 czerwca 2019 r. opublikowało projekt objaśnień w zakresie zasad poboru podatku u źródła. Pomimo, iż objaśnienia nie są powszechnie obowiązującym źródłem prawa, to zgodnie z zapewnieniami zawartymi w preambule zastosowanie się do objaśnień będzie skutkować objęciem podatników i płatników ochroną na zasadach analogicznych do ochrony wynikającej z interpretacji indywidualnych.
Objaśnienia w przeważającej mierze traktują o statusie rzeczywistego właściciela oraz kryteriach dochowania należytej staranności, natomiast kwestie związane z opinią o stosowaniu zwolnienia są ujęte dość pobieżnie. Poza wzmianką, że wniosek o wydanie opinii może być złożony także na przyszłość, tj. jeszcze przed pobraniem podatku, jedyną istotną wartością dodaną płynącą z projektu objaśnień wydaje się być wprowadzenie zasady, zgodnie z którą do kalkulacji limitu 2 mln zł nie są wliczane wypłaty, które zostały objęte opinią o stosowaniu zwolnienia. Dla celu ustalenia tego progu, zsumowaniu podlegają jedynie pozostałe płatności na rzecz tego samego podatnika.
Przykład:
W 2020 r. podatnik wypłacił na rzecz spółki matki dywidendę w kwocie 1,8 mln zł oraz odsetki w kwocie 700 tys. zł, przy czym prawo do stosowania zwolnienia dywidendy z opodatkowania zostało potwierdzone opinią o stosowaniu zwolnienia. Konsekwentnie, pomimo dokonania płatności na poziomie 2,5 mln zł w jednym roku podatkowym na rzecz tego samego podatnika, z uwagi na uzyskanie opinii w zakresie dywidendy, limit 2 mln zł, powyżej którego zastosowanie znajdzie procedura obowiązkowego poboru podatku, nie został przekroczony.
podstawa prawna: art. 26b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2019 r., poz. 865 ze zm.)
Zdaniem autora
Bartosz Doroszuk, doradca podatkowy, menedżer w MDDP
Rozwiązanie słuszne, ale wskazane są zmiany
Wprowadzenie instytucji opinii o stosowaniu zwolnienia z obowiązkowego poboru podatku u źródła powyżej limitu 2 mln zł wydaje się być słusznym działaniem Ministerstwa Finansów, które może zapewnić dużym grupom kapitałowym spokojny sen nawet przez 36 miesięcy. Istotną korzyścią wynikającą z uzyskania opinii może być znaczące ograniczenie obciążeń administracyjnych związanych z rozliczeniem podatku oraz poprawa (czy też niepogorszenie) stanu przepływów pieniężnych w związku z obowiązkowym poborem podatku. Niemniej jednak, uregulowania w obecnym kształcie w istotny sposób zawężają zastosowanie opinii jedynie do płatności między podmiotami powiązanymi i tylko w zakresie CIT, w odniesieniu do zwolnienia z podatku na podstawie unijnych dyrektyw.
W tym kontekście, uzasadnione wydaje się rozszerzenie katalogu płatności, które mogą korzystać z ochrony na mocy opinii, także na usługi niematerialne i inne, które podlegają podatkowi u źródła na mocy krajowych przepisów, a także odpowiednie zastosowanie opinii w zakresie prawa do stosowania obniżonej stawki podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (z jednoczesnym wprowadzeniem analogicznego instrumentu w ustawie o PIT). W przypadku opinii uzyskiwanej przed podatnika w odniesieniu do konkretnego rodzaju płatności, zasadne wydaje się także rozszerzenie mocy ochronnej opinii na wszystkich płatników dokonujących analogicznych płatności na rzecz tego samego podatnika (lub alternatywnie wprowadzenie instytucji wspólnego wniosku o wydanie opinii, który mógłby obejmować wiele podmiotów).
Na krytyczną uwagę zasługuje też relatywnie długi czas na wydanie opinii, co w dynamicznym środowisku biznesowym może skutecznie zniechęcić część podmiotów do stosowania tego ułatwienia.
Podsumowując, wprowadzenie instytucji opinii o stosowaniu zwolnienia należy ocenić pozytywnie. Jest to propozycja Ministerstwa Finansów, która może istotnie uprościć rozliczenia w podatku u źródła. Mając jednak na uwadze wskazane ograniczenia oraz wąski zakres przedmiotowy opinii, pozostaje mieć nadzieję, że w przyszłości zostaną podjęte działania, które pozwolą w pełni uwolnić potencjał tego instrumentu.