Działalność badawczo-rozwojowa przynosi podwójne korzyści. Skarbówka potwierdziła w najnowszej interpretacji, że firmie produkującej gry wideo przysługuje ulga na działalność B+R. To znaczy, że ponownie odliczy wydatki związane z tą produkcją, ujęte już wcześniej w kosztach podatkowych. Dodatkowo skorzysta z IP Box przy komercjalizacji gier, czyli udostępnienia ich graczom. Zapłaci z tego tytułu 5 proc., zamiast 19 proc. podatku.
Czytaj także: Informatyk przedsiębiorca zapłaci tylko 5 proc. podatku
Sprawa dotyczyła spółki produkującej gry wideo, która – by stworzyć grę – wykonuje wiele prac badawczo-rozwojowych składających się z kilku etapów. W fazie produkcji powstaje m.in. grafika, postaci, elementy programistyczne i animacje. Spółka zawarła już umowę na dystrybucję gry komputerowej poprzez profesjonalnego pośrednika z siedzibą na Cyprze (publishera). Udzieliła publisherowi wyłącznej licencji na sprzedaż gry poprzez dostarczenie wzorcowej kopii produktu.
Zapytała, czy wydatki na działalność badawczo-rozwojową stanowią koszty kwalifikowane, które można odliczyć od podstawy opodatkowania CIT. Chciała też potwierdzić, czy uzyskując w przyszłości dochody z komercjalizacji wytworzonego przez nią prawa własności intelektualnej (czyli gry wideo), skorzysta z preferencyjnej 5-proc. stawki podatku.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej udzielił pozytywnej odpowiedzi na większość tych pytań. Potwierdził, że prace realizowane przez spółkę stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. To oznacza, że spółka może uznać wydatki ponoszone na stworzenie gry za koszty kwalifikowane i odliczyć je w ramach ulgi badawczo-rozwojowej w myśl art. 18d ustawy o CIT. Nie dotyczy to jednak wszystkich kosztów pracowniczych. Dyrektor KIS stwierdził, że odliczeniu nie będą podlegać wynagrodzenia oraz składki za czas choroby, urlopu i dni wolne na opiekę nad dzieckiem, gdyż pracownicy nie wykonują wówczas zadań B+R.