„Dyspensa" od stosowania obostrzonych przepisów dotyczących poboru podatku u źródła mija już niebawem – 30 czerwca 2019 r. Najprawdopodobniej doprowadzi do tego, że gros płatników zdecyduje się potrącać zryczałtowany podatek u źródła nawet w sytuacjach, gdy przepisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub przepisy krajowe przewidują możliwość zastosowania obniżonych stawek podatkowych lub całkowite zwolnienie z opodatkowania u źródła.
Czytaj także: Podatek u źródła: czy nowe zasady poboru i zwrotu CIT zamrożą pieniądze firm
W takiej sytuacji podatnicy, a w niektórych sytuacjach płatnicy, będą zmuszeni dochodzić zwrotu nadpłaconego podatku u źródła, składając wnioski o zwrot nadpłaty.
W związku z tym warto się przyjrzeć, jakie zmiany w procedurze dochodzenia zwrotu nadpłaconego podatku u źródła wprowadziła ostatnia nowelizacja przepisów ustawy o CIT i z niecierpliwością wyczekiwać objaśnień Ministerstwa Finansów, które m.in. mają rozwiać wątpliwości co do stosowania tych przepisów.
Warto znać różnice
Z wejściem w życie nowelizacji obowiązują de facto dwa tryby zwrotu potrąconego u źródła zryczałtowanego podatku dochodowego: