Francja do 2023 roku chce wprowadzić pociągi autonomiczne

Francuski przewoźnik kolejowy SNCF zapowiedział w środę, że do 2023 roku planuje przedstawić prototyp autonomicznego pociągu do obsługi połączeń pasażerskich i towarowych. W następnych latach składy prowadzone bez maszynisty mają wejść do regularnej siatki połączeń.

Aktualizacja: 13.09.2018 11:30 Publikacja: 13.09.2018 10:00

Francja do 2023 roku chce wprowadzić pociągi autonomiczne

Foto: adobestock

- Dzięki autonomicznym składom, wszystkie pociągi będą kursować w zharmonizowany sposób i przy tej samej prędkości - komentował w wydanym przez SNCF oświadczeniu szef spółki Guillaume Pepy. - System transportowy stanie się bardziej płynny - zapowiedział.

Operator ma nadzieję, że innowacja pozwoli na uruchomienie większej liczby pociągów na najbardziej ruchliwych trasach we Francji i ograniczy zużycie energii.

Wiele miast, w tym Paryż, już teraz używa składów bez maszynistów, ale pociągi dalekobieżne to - jak powiedział Pepy "zupełnie nowe wyzwanie".  - Koleje są systemem otwartym, a niespodziewane zdarzenia są obowiązującą zasadą - mówił.

SNCF będzie ws. autonomicznych pociągów współpracować z firmami Alstom i Bombardieer - specjalistami w dziedzinie produkcji taboru kolejowego.\

Pierre Izard, który kieruje działem technologii kolejowych w SNCF, zapowiedział, że przeniesienie obsługi ruchu na pociągi bez maszynistów będzie się odbywać etapami, aż do "najbardziej ekstremalnej automatyzacji, kiedy nie ma obecności ludzi na pokładzie" - oczywiście w tym przypadku chodzi o pociąg towarowy.

Guillaume Pepy z kolei ocenił, że autonomiczne pociągi "są oczywiście przyszłością", ale zaznaczył również, że może zająć trochę czasu, zanim pasażerowie przyzwyczają się do składów bez maszynistów.

Już teraz z autonomicznymi pociągami eksperymentują takie kraje jak Australia, Chiny czy Japonia - zaznacza agencja AFP. Francja byłaby pierwszym krajem w Europie, który tak szybko chce wprowadzić takie składy do obsługi regularnych połączeń. Francuskie SNCF w sprawie promowania europejskiego standardu dla pociągów bez maszynistów chce też współpracować z Deutsche Bahn.

- Dzięki autonomicznym składom, wszystkie pociągi będą kursować w zharmonizowany sposób i przy tej samej prędkości - komentował w wydanym przez SNCF oświadczeniu szef spółki Guillaume Pepy. - System transportowy stanie się bardziej płynny - zapowiedział.

Operator ma nadzieję, że innowacja pozwoli na uruchomienie większej liczby pociągów na najbardziej ruchliwych trasach we Francji i ograniczy zużycie energii.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska