Reklama McDonald's nie promuje fast-foodów a aktywny styl życia

Reklama sieci restauracji McDonald’s nie promuje szkodliwych wzorców zachowań żywieniowych.

Aktualizacja: 01.08.2015 12:38 Publikacja: 01.08.2015 10:30

Reklama McDonald's nie promuje fast-foodów a aktywny styl życia

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga o sygn. K/52/15, której przedmiotem była reklama telewizyjna znanej restauracji fast-food.

Skarżąca podniosła, że spot reklamowy przedstawia uczniów z nauczycielem wychowania fizycznego, którzy po lekcjach idą do restauracji.

Konsumentka, która złożyła skargę jest zwolenniczką zdrowego i aktywnego życia. W skardze podkreśla, że współpracuje z młodymi ludźmi, którzy wizualnie odbiegają od młodzieży z reklamy, a ich wygląd jest niepokojący. Ponadto wskazuje, że co trzecie dziecko ma zwolnienie z WF-u. Wobec czego przedmiotowa reklama nie powinna być kierowana do młodych ludzi.

Skargę przedstawiał i poparł arbiter-referent. Wniósł o uznanie jej za sprzeczną z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, z uwagi na to, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami. Ponadto, wniósł o uznanie reklamy za niezgodną z art. 1 Załącznika 2 do kodeksu w myśl którego, „reklama produktów żywnościowych nie może być kierowana bezpośrednio do dzieci, które nie ukończyły 12 roku życia.".

Skarżony złożył w pisemnej odpowiedzi informuje, że nie zgadza się z przedstawionym zarzutem, jakoby wyemitowanie reklamy naruszało dobre obyczaje, poczucie odpowiedzialności społecznej lub zasady uczciwej konkurencji. Całkowicie niezrozumiałym dla firmy jest także zarzut, że telewizyjna reklama oferty 2 FOR U skierowana była bezpośrednio do dzieci, które nie ukończyły 12 roku życia.

Spółka wyjaśnia, że reklama przedstawia grupę dorosłej i prawie dorosłej młodzieży (licealistów i studentów), która po treningu sportowym udaje się, za sugestią trenera, do restauracji McDonald's na zasłużony, ponieważ uzasadniony wysiłkiem fizycznym, posiłek. Zdaniem skarżonego jest to grupa znajomych, którzy uczęszczają wspólnie na zajęcia sportowe i do tego rodzaju konsumentów - młodzieży aktywnie spędzającej czas - adresowana jest przedmiotowa reklama. Firma odpiera zarzut, że grupą docelową tejże reklamy były dzieci przed ukończeniem 12 roku życia.

- Nie ma uzasadnienia ani w treści, ani tematyce reklamy, nie przemawiają również za taką supozycją zastosowane w reklamie środki artystycznego wyrazu, jak scenariusz, dialogi, postacie - czytamy w odpowiedzi na skargę.

- W naszej ocenie, konstatacja jakoby przedmiotowa reklama adresowana była do dzieci, zwłaszcza tych nieuczestniczących w zajęciach wychowania fizycznego lub promowała szkodliwe wzorce zachowań żywieniowych, nie jest możliwa bez uprzedzeń do marki McDonald's – dodaje spółka.

Przedsiębiorca podkreśla, ze spot wykorzystuje mechanizm skojarzenia potrzeby zaspokojenia głodu, jaki towarzyszy wysiłkowi fizycznemu, z ofertą marki McDonald's, dającą możliwość nabycia stosownej, umiarkowanej ilość wysokiej jakości produktów za przystępną cenę.

Ponadto podkreśla, że reklama ukazując młodych ludzi uprawiających sport, przeciwnie niż to sugeruje skarżąca, nie zniechęca, tylko promuje aktywność fizyczną, realizując tym samym jedno z założeń polityki reklamodawcy jakim jest popularyzacja zdrowego i aktywnego trybu życia.

- Dewizą McDonald's jest dobro i zadowolenie naszych gości, którą realizujemy oferując posiłki wysokiej jakości (good food served fast) i dostarczając naszym gościom pełnej informacji o ich wartościach odżywczych, tak by mogli dokonywać świadomego i odpowiedzialnego wyboru zbilansowanej diety.

Zespół orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanych przez skarżącą i postanowił oddalić skargę.

Jego zdaniem reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami i nie jest kierowana bezpośrednio do dzieci, które nie ukończyły 12 roku życia.

Zespół wskazał, że oceniając przekaz reklamowy wziął pod uwagę że przedmiotowa reklama przedstawiając grupę młodzieży trenującą pod okiem trenera koszykówki, promuje aktywny tryb życia.

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga o sygn. K/52/15, której przedmiotem była reklama telewizyjna znanej restauracji fast-food.

Skarżąca podniosła, że spot reklamowy przedstawia uczniów z nauczycielem wychowania fizycznego, którzy po lekcjach idą do restauracji.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP