Co wierzyciel upadłego konsumenta wiedzieć powinien

Przedsiębiorcy obsługujący konsumentów, szczególnie w zakresie kredytów i pożyczek stanowiących długoterminowe zobowiązania finansowe, powinni mieć świadomość nowego kształtu reżimu upadłości konsumenckich obowiązującego od 24 marca 2020 r. w wyniku nowelizacji ustawy Prawo upadłościowe. Jakie są najistotniejsze zmiany?

Aktualizacja: 28.06.2020 07:47 Publikacja: 28.06.2020 00:01

Co wierzyciel upadłego konsumenta wiedzieć powinien

Foto: Adobe Stock

Pierwsza nowość to umożliwienie ogłoszenia upadłości również tym osobom, które w sposób zawiniony przyczyniły się do stanu niewypłacalności lub go pogłębiły. W poprzednim stanie prawnym wniosek o ogłoszenie upadłości w takiej sytuacji podlegał oddaleniu. Obecnie kwestia zawinienia będzie brana pod uwagę dopiero na dalszych etapach procedury, a przy ogłaszaniu upadłości sąd przeanalizuje głównie niewypłacalność dłużnika. W skrócie – ogłosić upadłość będzie konsumentowi łatwiej, oddłużenie nie będzie jednak oczywiste.

Pozostało 91% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów