Spółka PKP mocno zaangażowana w Mieszkanie+

Nie jest to jeden z poważniejszych wykonawców, pewnie na szczęście. Dlatego, że gdy patrzymy na potencjał wykonawców to jest to jedenasta firma, która pracowała na rzecz Polskich Linii Kolejowych – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, pytany o kłopoty włoskiej firmy Astaldi realizującej kontrakty m.in. dla PKP PLK.

Publikacja: 30.11.2018 16:00

- Z dużych kontraktów jest to jedyna zagraniczna, która cały potencjał budowała na podwykonawstwie polskim. To pokazuje, że inne firmy mają już własny potencjał, własny sprzęt, własne maszyny - podkreślił.

Zdaniem prezesa Merchela, ta sytuacja jest ważnym sygnałem i trzeba o tym mówić. Astaldi zostało wezwane do kontynuowania prac, ale ich nie podjęło. PLK rozwiązały więc umowę.

- Trwa końcowy etap inwentaryzacji, bo musimy wiedzieć, jak się rozliczyć z firmą Astaldi. W obszarach, gdzie inwentaryzacja została zakończona, są już nowi wykonawcy - spółki zależne PLK - podkreślił prezes. Dodał, że podpisywane są też umowy z podwykonawcami Astaldi.

Kiedy zakończą się wszystkie prace? Z jakim efektem? Czy PLK będą musiały zapłacić wykonawcom więcej, niż zakładano? I czy zagrożone są miliardy, jakie firma dostała na modernizację z Unii Europejskiej? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w rozmowie wideo.

Andrzej Olszewski: Priorytety PKP S.A? Dworce i nieruchomości.

Z kolei Andrzej Olszewski, członek zarządu spółki PKP SA, mówiąc o priorytetach spółki wskazał na dworce i nieruchomości. Podkreślił, że remontowane dworce dzielą się na dwie grupy: te zabytkowe, przy których renowacja przebiega pod nadzorem konserwatora zabytków, oraz nowoczesne, innowacyjne, które są dworcami systemowymi.

- Takich dworców na obecnym etapie Programu Inwestycji Dworcowych jest 40. To są dworce nowoczesne, o nowoczesnej bryle, wykorzystujące panele fotowoltaiczne, wykorzystujące wodę deszczową, w których system zarządza oświetleniem, ogrzewaniem budynków - wymieniał Andrzej Olszewski.

- Takie dworce możemy już zobaczyć w Ciechanowie, to także Poznań Garbary, niedługo Oświęcim - dodał członek zarządu PKP SA.

Jeśli zaś chodzi o nieruchomości należące do PKP SA, spółka odeszła raczej od ich sprzedaży i realizuje projekty komercyjne.

- Jesteśmy bardzo mocno zaangażowani w Mieszkanie+ - podkreślił Andrzej Olszewski. Dlaczego zaliczył ten program do projektów komercyjnych? - Ponieważ będziemy wyceniać grunty, grunty będą wnoszone do spółek celowych po cenie rynkowej - mówił.

- Z dużych kontraktów jest to jedyna zagraniczna, która cały potencjał budowała na podwykonawstwie polskim. To pokazuje, że inne firmy mają już własny potencjał, własny sprzęt, własne maszyny - podkreślił.

Zdaniem prezesa Merchela, ta sytuacja jest ważnym sygnałem i trzeba o tym mówić. Astaldi zostało wezwane do kontynuowania prac, ale ich nie podjęło. PLK rozwiązały więc umowę.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej