Słowacki kodeks pracy wprowadził solidarną odpowiedzialność pracodawcy delegującego i przedsiębiorstwa, które ma korzystać z usług świadczonych przez osoby wysłane zagranicę. Gdy podwładni nie otrzymają należnego im wynagrodzenia za czas pobytu na terenie Słowacji, mogą zwrócić się z roszczeniem bezpośrednio do firmy, na której rzecz prace faktycznie wykonywali. Wystarczy, że złożą pisemne zawiadomienie o tym fakcie, a słowacki przedsiębiorca w terminie 15 dni ma obowiązek wypłacić im zaległe wynagrodzenie. Stąd delegujący powinien informować na bieżąco swojego kontrahenta ze Słowacji, czy faktycznie wypłaca wynagrodzenie podwładnym.
Zasada korzystności
Najczęściej w czasie delegowania do innego kraju pracownicy nadal podlegają prawu państwa, z którego zostali wysłani. W tym przypadku jest to prawo polskie. Mimo że w czasie delegowania na Słowację do pracowników znajdą zastosowanie polskie prawo (o ile strony nie wybiorą innego), to należy wziąć pod uwagę również przepisy innego ustawodawstwa, które wymuszają swoje zastosowanie w świetle rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (WE) nr 593/2008 w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym I), tj. których zastosowanie jest konieczne.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. rozporządzenia przepisy wymuszające swoje zastosowanie to te, których przestrzeganie uważane jest przez państwo za tak istotny element ochrony jego interesów publicznych, jak organizacja polityczna, społeczna lub gospodarcza, że znajdują one zastosowanie do stanów faktycznych objętych ich zakresem bez względu na to, jakie prawo jest właściwe dla umowy zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Do takich przepisów należy choćby regulacja dotycząca płacy minimalnej. Wynagrodzenie minimalne ustalone przez rząd Słowacji od 1 stycznia wynosi 480 EUR miesięcznie.
Jednak, o ile przepisy krajowe są dla delegowanego korzystniejsze, o tyle właśnie je należy stosować (zasada korzystności).
Pewne warunki pracodawca powinien zaoferować na poziomie nie niższym od obowiązujących w kraju przyjmującym – w tym przypadku na Słowacji. W ślad za Dyrektywą 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 16 grudnia 1996 r. dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, pod uwagę powinny być brane takie kwestie, jak m.in.: