4. Model biznesowy oparty na błędnych założeniach
Jednym z parametrów branych przez inwestorów pod uwagę podczas oceny danej inwestycji jest koszt pozyskania odbiorcy produktu. Na podstawie tego parametru możliwe jest nakreślenie potencjału firmy. Jednak założyciele startupów bardzo często zbyt optymistycznie szacują szanse na pozyskanie klientów, a realny koszt pozyskania odbiorcy znacząco przewyższa ten, który był planowany. Przyczyną może być pobieżna analiza rynku, która nie uwzględnia rzeczywistego środowiska, w którym startup będzie działał, w tym faktycznej konkurencji, z jaką będzie się mierzył w walce o klienta.
5. Produkt niedopasowany do konsumenta
Jedną z idei startupu jest wprowadzenie na rynek nowatorskiego produktu, który zrewolucjonizuje daną branżę i który będzie jedyny w swoim rodzaju. Nierzadko jednak produkt oferowany przez startup nie wpasowuje się w zapotrzebowanie rynku. Przyczyną niedopasowania może być brak uświadomionej w konsumentach potrzeby na istnienie danego rozwiązania. Mówiąc prościej, wśród konsumentów mogło nie zrodzić się jeszcze zapotrzebowanie na oferowane przez startup dobro, w postaci usługi lub produktu, a tym samym rynek nie wykazuje popytu na ofertę startupu. Niejednokrotnie dopiero pojawienie się zupełnie nowego produktu uświadamia ludziom istnienie danego problemu, jednak bardzo często startupy swoją ofertą nie trafiają w preferencje konsumentów. Ważne jest więc wyczucie właściwego momentu na pokazanie światu swojej propozycji lub uświadomienie konsumentom danej potrzeby.
Inną przyczyną niedopasowania jest próba rozwiązywania problemu, który w rzeczywistości istnieje w innym kształcie, albo który nie istnieje wcale lub dotyczy nielicznej grupy odbiorców. Powodem rozbieżności mogą być dostępne na rynku alternatywne rozwiązania, znane i sprawdzone przez konsumentów.
6. Kurczowe trzymanie się niewystarczająco dobrej wizji
Wizja startupu jest celem jego istnienia, a próby jego urzeczywistnienia są strategią, na którą powinien się składać model biznesowy, harmonogram produktu, opinie na temat wspólników i konkurentów oraz potencjalni klienci. Efektem realizacji podjętej strategii jest produkt. Produkty podlegają niekończącym się zmianom w procesie optymalizacji. Bardzo często zmianie musi ulec również strategia. Zaś do ogólnej zmiany wizji dochodzi bardzo rzadko. Jednak bardzo często okazuje się, że wizja, z którą startup zaczynał, nie sprawdza się, nie pojawiają się nowi klienci, firma nie generuje przychodów. Nieliczni przedsiębiorcy decydują się w takich momentach na wykorzystanie zdobytego doświadczenia w celu uruchomienia zupełnie nowego obszaru działalności. Większość postanawia zamknąć firmę.
7. Brak reakcji na sygnały z rynku
Często powtarzanym przez twórców startupów błędem jest zbyt kurczowe trzymanie się wizji wypuszczonego na rynek produktu oraz niereagowanie na odpowiedź zwrotną płynącą do nich od strony konsumentów. Odbiorcy, rewidenci zaproponowanej oferty, na bieżąco sygnalizują o lukach w proponowanej usłudze. Ważną informacją, której nie powinni lekceważyć założyciele startupu jest również brak reakcji rynku, który może oznaczać złą strategię marketingową, nieskutecznie rozpowszechniony komunikat o proponowanym produkcie lub po prostu błędnie wyznaczoną grupę docelową.
Częsty kontakt oraz wiadomości zwrotne od klientów mogą być źródłem wielu cennych informacji o oferowanym produkcie i ogólnej wizji firmy. Mogą być sugestiami, w jakim kierunku produkt powinien ewoluować, aby zaspokoić potrzeby i oczekiwania większej grupy konsumentów. Podstawowa działalność startupu polega również na obserwacji i pomiarach reakcji klientów, a także pozyskiwaniu od nich informacji, dzięki którym będzie można stwierdzić, czy dotychczasowe działania należy utrzymać, czy też zmodyfikować, a jeśli to ostatnie - to w jaki sposób.