Postępowania polubowne (w skrócie ADR od angielskiej nazwy Alternative Dispute Resolution) wprowadziła ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która weszła w życie na początku ubiegłego roku. Trwają one dużo krócej niż sprawy w sądzie, są mniej sformalizowane i przeważnie bezpłatne. Udział w nich jest dobrowolny, a w rozstrzygnięciu sporu pomagają bezstronni eksperci.
Czytaj także: ADR czyli koncyliacja - metoda rozwiązywania sporów dla przedsiębiorców
Statystyka skarg
Podmioty uprawnione do rozpatrywania spraw opublikowały pierwsze sprawozdania ze swojej działalności. Stąd możemy poznać pierwsze efekty działania przepisów. Jak wynika z tych sprawozdań, Polacy stosunkowo chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. W ubiegłym roku złożyli w sumie 18 123 wnioski o ADR. Najczęściej prosili o pomoc w zakończeniu sporu o reklamację butów oraz usług finansowych.
Jak podaje na swoje stronie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów najwięcej wniosków trafiło do:
- inspekcji handlowej – 8413,