Co najmniej 10 dni
Możliwość zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej daje art. 34 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o ryczałcie). Przepis ten stanowi: „w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności w danym roku podatkowym nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy, jeżeli podatnik zawiadomi o tej przerwie najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia". Przerwa musi zatem trwać nieprzerwanie co najmniej 10 dni.
Zgłaszając przerwę w prowadzeniu działalności opodatkowanej kartą podatkową należy pamiętać o terminowym zawiadomieniu o zakończeniu przerwy. W przypadku gdy np. przerwa w prowadzeniu działalności uzasadniona jest COVID-19, o dacie zakończenia przerwy należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia.
Kluczowe terminy
W momencie zgłaszania przerwy podatnik nie musi wskazywać daty, w której ta przerwa zostanie zakończona. O zakończeniu przerwy należy poinformować najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia.
Na to, jak istotne jest terminowe zgłoszenie, wskazał WSA w Gdańsku w wyroku z 16 maja 2017 r. (I SA/Gd 357/17). W wyroku tym czytamy, że konstrukcja prawna przepisu art. 34 ust. 1 ustawy o ryczałcie „umożliwia podatnikom, którzy w dacie zgłoszenia przerwy nie są w stanie podać daty zakończenia przerwy, poinformowanie organu, bez ryzyka utraty przywileju niepobierania podatku, o dacie podjęcia działalności gospodarczej. Określenie »najpóźniej« gwarantuje, że organ we właściwym czasie uzyskuje zarówno informację o dniu rozpoczęcia, jak i zakończenia przerwy. Określenie »najpóźniej« pozwala na stwierdzenie, że jest to ustawowo określona data kończąca bieg terminu, co umożliwia podatnikowi złożenie stosownego oświadczenia zarówno w dacie rozpoczęcia przerwy, jak i zakończenia przerwy przed terminami wskazanymi w powoływanym przepisie".
W wyroku z 16 czerwca 2015 r. wydanym przez WSA w Gdańsku (I SA/Gd 1334/14) podkreślono: „sformułowanie »dzień poprzedzający dzień jej zakończenia« o jakim mowa w dyspozycji art. 34 ust. 1 (...) oznacza dzień, który następuje bezpośrednio przed dniem zakończenia przerwy. Dokonanie zawiadomienia o przerwie po dniu, od którego przerwa wg zawiadomienia miałaby trwać, skutkuje pozbawienie podatnika możliwości obniżenia podatku za cały okres przerwy, a nie jedynie za okres opóźnienia w zawiadomieniu".
Istotne jest zatem zachowanie obydwu terminów: tak rozpoczęcia przerwy, jak i jej zakończenia.