Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) w interpretacji z 16 listopada 2017 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012. 800.2017.1.MGO) po raz kolejny wypowiedział się w kwestii opodatkowania VAT dotacji otrzymywanych przez gminy na budowę instalacji solarnych na rzecz mieszkańców. Omawiana interpretacja została wydana na wniosek gminy, która planowała realizację inwestycji obejmującej zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych do produkcji energii elektrycznej oraz kolektorów słonecznych do produkcji ciepłej wody. Wskazane instalacje i kolektory miały być montowane na nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców gminy.
Wzajemne obowiązki gmin i poszczególnych mieszkańców związane z realizacją inwestycji, zostały uregulowane w umowach, na mocy których mieszkańcy zobowiązywali się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 40 proc. kosztów kwalifikowanych zakupu i montaży instalacji, a z drugiej strony gmina zobowiązywała się do zakupu instalacji, zamontowania jej na nieruchomości mieszkańca oraz udostępniania jej do korzystania przez okres 5 lat, a po tym okresie przekazania instalacji na własność bez dodatkowych opłat.
Wpłaty mieszkańców miały zostać przez gminę opodatkowane VAT i udokumentowane fakturami. Zgodnie z założeniami, instalacje miały być montowane na budynkach mieszkalnych należących do mieszkańców, a w przypadku gdyby nie było takiej technicznej możliwości, instalacje miały być montowane na budynkach gospodarczych lub na gruncie. Na realizację przedstawionej inwestycji gmina miała pozyskać dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, z którego miały być pokryte pozostałe (60 proc.) koszty inwestycji.
Gmina zadała szereg pytań dotyczących przedstawionego stanu faktycznego, natomiast omawiana interpretacja dotyczy jednego z nich, a dokładnie rozstrzygnięcia czy otrzymane przez gminę dofinansowanie w kwocie netto, pokrywające 60 proc. kosztów inwestycji, powinno zostać opodatkowane VAT, a jeśli tak to według jakiej stawki. Zdaniem gminy, dofinansowanie nie powinno zostać opodatkowane VAT. Swoje stanowisko gmina argumentowała tym, że z mocy ustawy o samorządzie gminnym do jej zadań własnych należą zadania z zakresu zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Ponadto gmina wskazała, że w celu realizacji tych zadań może zawierać umowy z podmiotami zewnętrznymi. Powyższe doprowadziło gminę do konkluzji, że realizując zadania własne nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak bowiem wskazała, nie ma zamiarów zarobkowych związanych z zakupem i montażem instalacji w ramach omawianej inwestycji. Gmina podkreśliła, że w jej ocenie jest jedynym beneficjentem dofinansowania. Jednocześnie gmina przedstawiła alternatywne stanowisko, na wypadek gdyby dyrektor KIS uznał, iż dofinansowanie należy opodatkować. W takiej sytuacji zdaniem gminy kwotę dofinansowania należałoby przyporządkować do poszczególnych mieszkańców biorących udział w projekcie i opodatkować według stawki właściwej dla danego mieszkańca.
Dyrektor KIS nie zgodził się ze stanowiskiem gminy w przedmiocie braku opodatkowania dotacji, natomiast uznał za prawidłową jej opinię w przedmiocie stawek VAT mających zastosowanie do opodatkowania dofinansowania. Organ uzasadniając swoje stanowisko skupił się na analizie przepisów ustawy VAT, w szczególności dotyczących określenia podstawy opodatkowania. I stwierdził, że do podstawy opodatkowania VAT zalicza się dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług i w istocie stanowią pokrycie części ceny danego towaru lub usługi.