Biznes dał na sport ponad miliard

Rok 2019 przyniósł rekord. Zbliżające się igrzyska i Euro 2020 to kolejne okazje do wzrostu wydatków na sponsoring sportu.

Aktualizacja: 30.12.2019 06:21 Publikacja: 29.12.2019 21:00

Drużyna Resovii wspierana przez Asseco

Drużyna Resovii wspierana przez Asseco

Foto: fot. mat.pras.

W 2019 roku wartość rynku sponsoringu sportowego w Polsce po raz pierwszy w historii przekroczyła miliard złotych. Tym samym w porównaniu z również rekordowym 2018 r. wzrosła o 13 proc. – wynika z wstępnych szacunków firmy badawczo-doradczej Sponsoring Insight. Według niej tak duża zwyżka wiąże się głównie z nowymi kontraktami sponsoringowymi zawieranymi przez marki reprezentujące branże paliwową i zakładów wzajemnych.

Czytaj także: Rosną wydatki biznesu na wspieranie sportu

Kolejnych zwyżek można oczekiwać w roku 2020 m.in. za sprawą XXII Letnich Igrzysk Olimpijskich w Tokio i mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Dla dobra marki

PKN Orlen jest głównie aktywny w dyscyplinie sportów motorowych. – Naszym sztandarowym projektem jest oczywiście debiut marki Orlen w Formule 1. Realizowana w 2019 roku współpraca z ROKiT Williams Racing i wsparcie pierwszego w historii Polaka, który wrócił do ścigania w królowej motosportu, była bardzo udaną inwestycją – przekonuje biuro prasowe Orlenu. Zapewnia, że pomimo zakończenia współpracy Roberta Kubicy z Williamsem marka polskiego koncernu zostaje w F1 i dalej będzie wspierała Kubicę. Zespół rajdowo-wyścigowy Orlen Team to także zawodnicy cross-country i enduro: Kuba Przygoński, Maciek Giemza i Adam Tomiczek.

Daniel Obajtek: Orlen wszedł do Formuły 1 dosłownie w ostatnim momencie

Spółka mocno sponsoruje polską siatkówkę i lekkoatletykę. To w tych dyscyplinach największe sukcesy osiągali w 2019 r. wspierani przez nią sportowcy. – 2020 rok jest rokiem olimpijskim. Koncern wspiera Polski Komitet Olimpijski i na pewno ten aspekt będzie bardzo istotny w komunikacji marketingowej – twierdzi biuro prasowe Orlenu. Koncern wydatki ponoszone na sponsoring sportowy traktuje jako inwestycję. Wspierani przez niego zawodnicy pomagają firmie budować lojalność klientów, co przekłada się zwyżki obrotów stacji paliw.

Podobnie dzieje się w Lotosie. Według firmy wsparcie dla Polskiego Związku Piłki Nożnej i Polskiego Związku Narciarskiego przekłada się na wzrost rozpoznawalności, świadomości i kojarzenia marki Lotos. – Nasz budżet sponsoringowy staramy się utrzymać rokrocznie na podobnym poziomie. Jest to na pewno istotna pozycja w wydatkach marketingowych jako takich – twierdzi Adam Kasprzyk, rzecznik Lotosu.

Wśród 20 marek najbardziej widocznych w polskim sporcie jest PGNiG. Koncern od 2010 r. jest strategicznym sponsorem polskiej piłki ręcznej i nadal nim będzie. – Wartość ekspozycji marki PGNiG w mediach, w ramach całego projektu sponsoringu piłki ręcznej, sięga kilkudziesięciu milionów złotych rocznie i jest kilkakrotnie wyższa niż środki przekazywane w ramach współpracy – informuje biuro prasowe koncernu.

Czytaj także: Kubica w Formule 1. Znamy szczegóły umowy Orlenu z Williamsem

Energetyczne wsparcie

Cały czas ogromny wkład w rozwój polskiego sportu mają koncerny energetyczne. PGE nadal wspiera działalność Stadionu Narodowego w Warszawie, siatkarzy z Bełchatowa czy szczypiornistów z Kielc. Ponadto sponsoringiem tytularnym obejmuje PGE Ekstraligę, najlepszą żużlową ligę świata. Firma, podobnie jak większość spółek, nie ujawnia, ile przeznacza na sport.

W Tauronie wydatki sponsoringowe nigdy nie były wysokie. Ostatnio kształtowały się poniżej budżetów konkurencyjnych firm. – W 2019 r. Tauron kontynuował współpracę z lat poprzednich przy sponsorowaniu Tour de Pologne, był także tytularnym sponsorem Tauron Speedway Euro Championships z finałem na Stadionie Śląskim w Chorzowie – mówi Łukasz Zimnoch, rzecznik spółki.

Enea trzeci sezon jest sponsorem reprezentacji Polski w wioślarstwie. Zawodnicy w tej dyscyplinie wywalczyli już sześć kwalifikacji na olimpiadę. Z kolei tenisistki stołowe Enei Siarki Tarnobrzeg w tym roku wygrały Ligę Mistrzów. – To największy sukces w historii klubowego kobiecego ping-ponga w Polsce – informuje Enea. Szczegółów dotyczących finansowania sportu nie podaje. Podobnie postępuje Energa. Firma koncentruje się na sponsoringu polskiej koszykówki i klubu Lechia Gdańsk.

Negocjacje umów

Spośród instytucji finansowych najmocniej polski sport wspiera PKO BP. Sztandarowym projektem jest inwestycja w rozgrywki piłki nożnej. Od lipca bank jest partnerem tytularnym Ekstraklasy. – Wśród najistotniejszych tegorocznych osiągnięć wymienić chcemy stworzenie programu partnerskiego dla klubów Ekstraklasy. Program umożliwia efektywne generowanie dodatkowych przychodów i pozyskiwanie nowych klientów dla banku – mówi Aleksandra Kalinowska, ekspert PKO BP. Na kolejnym miejscu jest największy w kraju program biegowy pod nazwą PKO Biegajmy Razem, w skład którego wchodzi kilkadziesiąt masowych imprez organizowanych w Polsce.

KGHM wspiera głównie imprezy i sportowców na Dolnym Śląsku. Koncern zaangażowany jest w sponsoring klubu Zagłębie Lubin i narciarskiego Biegu Piastów. Sponsoring stanowi istotną część budżetu marketingowego Grupy Azoty. – Obecnie nie jesteśmy w stanie określić wysokości wydatków w 2020 r. Wynika to m.in. z faktu, że jesteśmy w trakcie negocjacji dotyczących przedłużenia współpracy z kilkoma podmiotami, i z tego, że niektóre umowy przewidują premie – mówi Waldemar Grzegorczyk, rzecznik Azotów. Niezależnie od tego grupa chce być widoczna m.in. w siatkówce, piłce nożnej i sportach zimowych.

Opinia dla „rz"

Michał Gradzik, partner zarządzający Sponsoring Insight

Przez wiele lat dominującą pozycję na rynku sponsoringu sportowego w Polsce miały koncerny energetyczne. Zmiany związane z sygnalizowanym wzrostem cen energii dla użytkowników końcowych wpłynęły na zmianę ich postaw zakupowych. Wartość zawieranych przez nie kontraktów wyraźnie się zmniejsza, a wypłata pełnych kwot umownych obwarowana jest spełnieniem licznych wskaźników efektywnościowych związanych z promocją sprzedaży oraz marki.

Energetyka i paliwa

Od lat o kształcie sponsoringu sportowego decydują głównie duże spółki z udziałem Skarbu Państwa. W 2018 r. wśród 20 marek najmocniej reklamowanych poprzez sport 11 należało do tego typu przedsiębiorstw – wynika z danych Sponsoring Insight. Duży udział w finansowaniu sportu mają zwłaszcza branże: energetyczna (Enea, Energa, PGE, Tauron) i paliwowa (Lotos i Orlen). W ich przypadku najczęściej mamy jednak do czynienia z utrzymaniem lub niewielką rozbudową portfela wcześniej zawartych umów sponsoringowych. Mocno swoje zaangażowanie w sport zwiększył PKO Bank Polski. W TOP 20 są też: Grupa Azoty, JSW i KGHM. Udział największych podmiotów w całym sponsoringowym torcie jednak maleje. To może świadczyć o tym, że coraz więcej mniejszych firm inwestuje w sport.

W 2019 roku wartość rynku sponsoringu sportowego w Polsce po raz pierwszy w historii przekroczyła miliard złotych. Tym samym w porównaniu z również rekordowym 2018 r. wzrosła o 13 proc. – wynika z wstępnych szacunków firmy badawczo-doradczej Sponsoring Insight. Według niej tak duża zwyżka wiąże się głównie z nowymi kontraktami sponsoringowymi zawieranymi przez marki reprezentujące branże paliwową i zakładów wzajemnych.

Czytaj także: Rosną wydatki biznesu na wspieranie sportu

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika
Materiał partnera
Handel z drugiej ręki napędza e-commerce
Materiał partnera
TOGETAIR 2024: drogi do ocalenia Ziemi