W Tauronie wydatki sponsoringowe nigdy nie były wysokie. Ostatnio kształtowały się poniżej budżetów konkurencyjnych firm. – W 2019 r. Tauron kontynuował współpracę z lat poprzednich przy sponsorowaniu Tour de Pologne, był także tytularnym sponsorem Tauron Speedway Euro Championships z finałem na Stadionie Śląskim w Chorzowie – mówi Łukasz Zimnoch, rzecznik spółki.
Enea trzeci sezon jest sponsorem reprezentacji Polski w wioślarstwie. Zawodnicy w tej dyscyplinie wywalczyli już sześć kwalifikacji na olimpiadę. Z kolei tenisistki stołowe Enei Siarki Tarnobrzeg w tym roku wygrały Ligę Mistrzów. – To największy sukces w historii klubowego kobiecego ping-ponga w Polsce – informuje Enea. Szczegółów dotyczących finansowania sportu nie podaje. Podobnie postępuje Energa. Firma koncentruje się na sponsoringu polskiej koszykówki i klubu Lechia Gdańsk.
Negocjacje umów
Spośród instytucji finansowych najmocniej polski sport wspiera PKO BP. Sztandarowym projektem jest inwestycja w rozgrywki piłki nożnej. Od lipca bank jest partnerem tytularnym Ekstraklasy. – Wśród najistotniejszych tegorocznych osiągnięć wymienić chcemy stworzenie programu partnerskiego dla klubów Ekstraklasy. Program umożliwia efektywne generowanie dodatkowych przychodów i pozyskiwanie nowych klientów dla banku – mówi Aleksandra Kalinowska, ekspert PKO BP. Na kolejnym miejscu jest największy w kraju program biegowy pod nazwą PKO Biegajmy Razem, w skład którego wchodzi kilkadziesiąt masowych imprez organizowanych w Polsce.
KGHM wspiera głównie imprezy i sportowców na Dolnym Śląsku. Koncern zaangażowany jest w sponsoring klubu Zagłębie Lubin i narciarskiego Biegu Piastów. Sponsoring stanowi istotną część budżetu marketingowego Grupy Azoty. – Obecnie nie jesteśmy w stanie określić wysokości wydatków w 2020 r. Wynika to m.in. z faktu, że jesteśmy w trakcie negocjacji dotyczących przedłużenia współpracy z kilkoma podmiotami, i z tego, że niektóre umowy przewidują premie – mówi Waldemar Grzegorczyk, rzecznik Azotów. Niezależnie od tego grupa chce być widoczna m.in. w siatkówce, piłce nożnej i sportach zimowych.
Opinia dla „rz"
Michał Gradzik, partner zarządzający Sponsoring Insight
Przez wiele lat dominującą pozycję na rynku sponsoringu sportowego w Polsce miały koncerny energetyczne. Zmiany związane z sygnalizowanym wzrostem cen energii dla użytkowników końcowych wpłynęły na zmianę ich postaw zakupowych. Wartość zawieranych przez nie kontraktów wyraźnie się zmniejsza, a wypłata pełnych kwot umownych obwarowana jest spełnieniem licznych wskaźników efektywnościowych związanych z promocją sprzedaży oraz marki.