W tym roku kupimy prawie 3 mln dronów

Większość na własny prywatny użytek, np. po to, żeby robić sobie selfies z lotu ptaka.

Aktualizacja: 14.02.2017 15:31 Publikacja: 14.02.2017 14:42

W tym roku kupimy prawie 3 mln dronów

Foto: Bloomberg

To właśnie małe drony, które mogą wznosić się maksymalnie pół kilometra i fruwać maksymalnie przez godzinę bez przerwy, będą stanowiły gros zakupionych tego typu na świecie urządzeń, czyli już 2,8 mln (to 39 proc. więcej niż w ubiegłym roku) – przewiduje Gartner. Tylko 174 tys. dronów zostanie kupionych do celów komercyjnych, choć zastosowań tych urządzeń jest coraz więcej i w coraz większej liczbie sektorów. Ich wytrzymałość i ceny są niewspółmiernie wysokie w porównaniu z cenami małych dronów do zabawy i użytku prywatnego. Dlatego, pomimo tego, że ich sprzedaż będzie stanowić zaledwie niecałe 6 proc. wszystkich tego typu urządzeń na świecie, przyniosą ich producentom wyższe przychody. Wpływy ze sprzedaży dronów do wykorzystania komercyjnego sięgną w tym roku 3,67 mld dol., podczas gdy za „prywatne" zapłacimy łącznie 2,36 mld dol. Łącznie światowy rynek sprzedaży będzie wart ok. 6 mld dol., ale do 2020 roku wzrośnie do 11 mld dol. – szacuje Gartner. – Sprzedawcy dronów przystosowanych do użytku prywatnego próbują teraz znaleźć dla nich niszę na rynku komercyjnych rozwiązań tego typu. Postęp technologiczny zaciera różnice między oboma typami urządzeń, umożliwiając korzystanie z „prywatnych" dronów także przy działaniach takich jak śledzenie, mapowanie sferyczne czy modelowanie – komentuje Gerald Van Hoy, starszy analityk w Gartnerze.

 

PwC oszacowało niedawno, że wartość światowego rynku biznesowych rozwiązań wykorzystujących technologie dronowe wynosi dzisiaj ponad 127 mld dol. i będzie szybko rosła także poza dość oczywistą sferą militarną – zwłaszcza w infrastrukturze transportowej, ale także przy monitorowaniu rozległych powierzchni (np. place budowy). Powszechnie po drony sięgają już także producenci materiałów wideo (zwłaszcza przy transmitowaniu relacji sportowych, głównie meczów piłkarskich, gdzie drony są niezastąpione w monitorowaniu tego, co się dzieje na murawie).

 

Według działu badań amerykańskiego Business Insidera globalne wpływy ze sprzedaży rozwiązań dronowych wzrosną do 2021 roku do 12 mld dol. z 8 mld dol. w 2015 r. W Polsce mamy już 100 tys. dronów i, jak prognozuje Instytut Mikromakro, do 2020 r. będzie ich dwa razy więcej.

To właśnie małe drony, które mogą wznosić się maksymalnie pół kilometra i fruwać maksymalnie przez godzinę bez przerwy, będą stanowiły gros zakupionych tego typu na świecie urządzeń, czyli już 2,8 mln (to 39 proc. więcej niż w ubiegłym roku) – przewiduje Gartner. Tylko 174 tys. dronów zostanie kupionych do celów komercyjnych, choć zastosowań tych urządzeń jest coraz więcej i w coraz większej liczbie sektorów. Ich wytrzymałość i ceny są niewspółmiernie wysokie w porównaniu z cenami małych dronów do zabawy i użytku prywatnego. Dlatego, pomimo tego, że ich sprzedaż będzie stanowić zaledwie niecałe 6 proc. wszystkich tego typu urządzeń na świecie, przyniosą ich producentom wyższe przychody. Wpływy ze sprzedaży dronów do wykorzystania komercyjnego sięgną w tym roku 3,67 mld dol., podczas gdy za „prywatne" zapłacimy łącznie 2,36 mld dol. Łącznie światowy rynek sprzedaży będzie wart ok. 6 mld dol., ale do 2020 roku wzrośnie do 11 mld dol. – szacuje Gartner. – Sprzedawcy dronów przystosowanych do użytku prywatnego próbują teraz znaleźć dla nich niszę na rynku komercyjnych rozwiązań tego typu. Postęp technologiczny zaciera różnice między oboma typami urządzeń, umożliwiając korzystanie z „prywatnych" dronów także przy działaniach takich jak śledzenie, mapowanie sferyczne czy modelowanie – komentuje Gerald Van Hoy, starszy analityk w Gartnerze.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika