W odpowiedzi na przekazaną przy piśmie z dnia 14 października 2009 r. interpelację pana posła Sławomira Kopycińskiego w sprawie sposobu interpretacji zapisów art. 67 i 68 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D8DF5B0E6688FD5CA4F89A9D8C3362A2?id=269029]ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415, z późn. zm.)[/link] przedstawiam stanowisko w tej kwestii.
Z treści interpelacji wynika, że problem dotyczy dokumentowania wpłat pracodawców na fundusz szkoleniowy oraz zaliczenia tych wpłat do kosztów uzyskania przychodów. Pan poseł zwraca się o interpretację art. 67 i 68 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zdaniem pana posła przepisy te budzą poważne wątpliwości w kwestii dotyczącej wymogów, jakie pracodawca musi spełnić dla zaliczenia wpłat na fundusz szkoleniowy do kosztów uzyskania przychodów.
W związku z powyższym uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1582E509CDF494634D1C45B42D7AE3AB?id=115893]ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654, z późn. zm.)[/link] oraz art. 23 ust. 1 pkt 7 lit. a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=80AA40E195E36C9EA38A9D32B63799DF?id=346580]ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., nr 14, poz. 176, z późn. zm.)[/link] kosztami uzyskania przychodów są podstawowe odpisy i wpłaty na fundusze tworzone przez podatnika, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.
Możliwość taką przewiduje przepis art. 68 ust. 1a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D8DF5B0E6688FD5CA4F89A9D8C3362A2?id=269029]ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415, z późn. zm.)[/link], zgodnie z którym wpłaty pracodawców na fundusz szkoleniowy obciążają koszty działalności pracodawców.
Przepisy art. 67 i 68 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie zawierają zapisów, które w sposób szczególny regulowałyby tryb przekazywania omawianych wpłat na fundusz szkoleniowy oraz sposób ich dokumentowania. Z art. 67 ust. 4 tej ustawy wynika jedynie, że utworzenie, funkcjonowanie i likwidacja funduszu szkoleniowego reguluje układ zbiorowy pracy lub regulamin funduszu szkoleniowego. Jestem zdania, że regulacje te powinny jednak być zgodne z zasadami odnoszącymi się do dokumentowania poniesionych wydatków (kosztów) oraz osiąganych przychodów, które to elementy niezbędne są do ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania.