W dniu 19 września tego roku, zarządzeniem nr 30/13 Wiceprezesa Sądu Rejonowego dla Warszawy-Woli w Warszawie z dnia 12 września 2013 r., „ze względu na konieczność wzmożenia kontroli bezpieczeństwa i porządku na terenie Sądu", zawieszono zwolnienie od obowiązku poddania się czynnościom sprawdzającym przy wchodzeniu na teren obiektu sądowego wobec adwokatów, radców prawnych, rzeczników patentowych, notariuszy, pracowników Prokuratorii Generalnej, organów ścigania i służb ochrony państwa. Zwolnienie utrzymane zostało w tym dniu dla sędziów, prokuratorów, ławników, kuratorów zawodowych i pozostałych pracowników dwóch mieszczących się na terenie obiektu sądów.
Rozpocznę od kategorycznego stwierdzenia, że nie przeszkadza mi, w żaden sposób nie uchybia mojej godności własnej, ani godności wykonywanego przeze mnie zawodu, konieczność przejścia przez bramkę elektromagnetyczną służącą do wykrywania metali, sprawdzenia przy pomocy ręcznego wykrywacza metali czy nawet kontroli mojej teczki przy użyciu urządzenia rentgenowskiego służącego do prześwietlania bagażu (nomenklatura zaczerpnięta z §1 i 5 Regulaminu bezpieczeństwa i porządku w jednostkach organizacyjnych usytuowanych w okręgu Sądu Okręgowego w Warszawie w brzmieniu ustalonym zarządzeniem nr 116/2013 Prezesa Sądu Okręgowego z dnia 6 czerwca 2013 r.).
Przeszkadza mi natomiast brak głębszej refleksji i świadomości konsekwencji własnych decyzji, jakie powinny towarzyszyć urzędnikom państwowym sprawującym władztwo publiczne. Takimi, w zakresie administrowania sądami są ich prezesi. Szczególnie przeszkadza mi to, gdy owe braki dotyczą kwestii stosowania i egzekwowania prawa przez osoby, którym z racji wykształcenia, doświadczenia, sprawowanego urzędu i pełnionej funkcji, refleksja taka nie powinna być obca.
Rzecz bowiem w tym, że choć art. 54 §2 ustawy o ustroju sądów powszechnych stanowi, że prezes sądu może zarządzić stosowanie środków zapewniających bezpieczeństwo w budynkach sądowych oraz zapobiegających naruszaniu zakazu wnoszenia do budynków sądowych broni, amunicji, materiałów wybuchowych i innych środków niebezpiecznych, to jednak nie zarządzenie prezesa jest źródłem dla możliwości zastosowania środków bezpieczeństwa, lecz przepis art. 54 §1 ustawy, wprowadzający zakaz wnoszenia określonych przedmiotów do budynku sądu. Do prezesa sądu należy jedynie decyzja o adekwatności stosowanych środków mających ten cel realizować. Jednocześnie jednak podstawą wprowadzenia tego typu zabezpieczeń nie mogą być jakiekolwiek regulaminy wewnętrzne a wyłącznie akty prawne rangi ustawowej.
Jednoznacznie wynika to z art. 31 ust. 3 oraz art. 47 Konstytucji a także z art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Stanowią one, że każdy ma prawo do poszanowania swojego życia prywatnego. Ingerencja władzy publicznej w korzystanie z tego prawa jest niedopuszczalna, z wyjątkiem przypadków przewidzianych przez ustawę i koniecznych w demokratycznym społeczeństwie z uwagi na określone wartości wymienione przez Konstytucję i Konwencję.