Cyfrowe listy polecone. Od 1 lipca 2025 kolejna ważna zmiana

Trwa wdrażanie systemu e-Doręczeń. Obowiązkiem posiadania „skrzynki cyfrowej" obejmowane są stopniowo kolejne podmioty. Które z nich muszą już obowiązkowo korzystać z e-Doręczeń? Czy zwykły obywatel jest zobowiązany do korzystania z tej usługi?

Publikacja: 17.05.2025 09:02

System e-Doręczeń ma docelowo zastąpić korespondencję elektroniczną przez ePUAP

System e-Doręczeń ma docelowo zastąpić korespondencję elektroniczną przez ePUAP

Foto: Adobe Stock

System e-Doręczeń ma docelowo ułatwić i przyspieszyć m.in. korespondencję pomiędzy instytucjami, firmami i podmiotami publicznymi. Z „cyfrowych listów poleconych” mogą także korzystać zwykli obywatele.

System e-Doręczeń: Czym jest cyfrowy list polecony?

E-doręczenie to cyfrowa wersja standardowego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Odbiorca listu korzysta ze specjalnej skrzynki elektronicznej. System pozwala na bezpieczne wysyłanie i odbieranie korespondencji.

E-doręczenia są wdrażane stopniowo według określonego harmonogramu. Sam system działa już od października 2021 roku, gdy udostępniła go Poczta Polska. Wdrożenie e-Doręczeń reguluje Ustawa z dn. 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 roku w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (eIDAS).

Czytaj więcej

Polska firma chce dostarczać e-doręczenia w całej Europie. Zawarła ważny sojusz

Kogo już obejmuje system e-Doręczeń?

Kluczową zmianę wdrożono z początkiem stycznia 2025, gdy obowiązkiem posiadania skrzynki do e-Doręczeń objęto m.in.:

  • organy administracji rządowej i jednostki budżetowe, które obsługują te organy,
  • inne organy władzy publicznej,
  • ZUS, KRUS i zarządzane przez nie fundusze,
  • Narodowy Fundusz Zdrowia,
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
  • uczelnie publiczne,
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury,
  • jednostki samorządu terytorialnego – w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
  • inne podmioty publiczne.

Kolejna, ważna data w związku z rozwojem systemu to 1 października 2029 r. Od tego dnia system obejmie także sądy, prokuraturę, organy ścigania, Służbę Więzienną i komorników. Jednostki samorządu terytorialnego będą z kolei zobowiązane do wdrożenia systemu w zakresie tzw. publicznej usługi hybrydowej.

Czytaj więcej

Zwolnienie L4 z kodem A, C lub E? Oto co to dokładnie oznacza

E-doręczenie dla podmiotów niepublicznych. W lipcu kolejny, ważny termin

Od 1 lipca tego roku z systemu muszą korzystać podmioty niepubliczne, które zostały zarejestrowane w CEiDG do dn. 31 grudnia 2024 r., w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r. Natomiast podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. mają czas na wdrożenie systemu do 1 października 2026 roku.

Od 1 stycznia tego roku ze skrzynek do e-Doręczeń korzystają już m.in.:

  • podmioty niepubliczne, które rejestrowały się do KRS od 1 stycznia 2025 r. – podmioty rejestrowane w KRS przed 1 stycznia objęto systemem od 1 kwietnia 2025,
  • podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do CEiDG,
  • osoby wykonujące zawody zaufania publicznego – adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi i notariusze.

Czytaj więcej

14. emerytura nie tylko dla seniorów. Dodatkowe świadczenie dostaną także znacznie młodsi

Usługi dla obywateli. Co ułatwi posiadanie skrzynki do e-Doręczeń?

Korzystanie z systemu przez obywatela nie jest obowiązkowe, ale z pewnością ułatwi korespondencję m.in. z instytucjami publicznymi i urzędami. Warto również pamiętać, że nowy system ma docelowo zastąpić usługę korespondencji przez ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). E-Doręczenia są tzw. usługą zaufania. System korespondencji jest zabezpieczony, a tożsamość odbiorcy i nadawcy sprawdzana. Korespondencja przesyłana za pomocą systemu będzie docelowo wykorzystywana w procesach administracyjnych, sądowych i cywilnych.

Aby korzystać z e-Doręczeń należy w pierwszej kolejności wypełnić wniosek o adres i skrzynkę elektroniczną (na stronie gov.pl). Wniosek wymaga podpisu elektronicznego (podpis kwalifikowany, e-dowód lub profil zaufany). Adres do doręczeń elektronicznych można uzyskać u operatora wyznaczonego (Poczta Polska) lub u komercyjnych, kwalifikowanych dostawców usługi. Aktualnie [stan na 14.05.2025] przez system e-Doręczeń Poczty Polskiej nadano ponad 3 miliony e-Doręczeń i założono ponad 974 tys. skrzynek cyfrowych.

System e-Doręczeń ma docelowo ułatwić i przyspieszyć m.in. korespondencję pomiędzy instytucjami, firmami i podmiotami publicznymi. Z „cyfrowych listów poleconych” mogą także korzystać zwykli obywatele.

System e-Doręczeń: Czym jest cyfrowy list polecony?

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr