Reklama
Rozwiń

Cyfrowe listy polecone. Od 1 lipca 2025 kolejna ważna zmiana

Trwa wdrażanie systemu e-Doręczeń. Obowiązkiem posiadania „skrzynki cyfrowej" obejmowane są stopniowo kolejne podmioty. Które z nich muszą już obowiązkowo korzystać z e-Doręczeń? Czy zwykły obywatel jest zobowiązany do korzystania z tej usługi?

Publikacja: 17.05.2025 09:02

System e-Doręczeń ma docelowo zastąpić korespondencję elektroniczną przez ePUAP

System e-Doręczeń ma docelowo zastąpić korespondencję elektroniczną przez ePUAP

Foto: Adobe Stock

System e-Doręczeń ma docelowo ułatwić i przyspieszyć m.in. korespondencję pomiędzy instytucjami, firmami i podmiotami publicznymi. Z „cyfrowych listów poleconych” mogą także korzystać zwykli obywatele.

System e-Doręczeń: Czym jest cyfrowy list polecony?

E-doręczenie to cyfrowa wersja standardowego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Odbiorca listu korzysta ze specjalnej skrzynki elektronicznej. System pozwala na bezpieczne wysyłanie i odbieranie korespondencji.

E-doręczenia są wdrażane stopniowo według określonego harmonogramu. Sam system działa już od października 2021 roku, gdy udostępniła go Poczta Polska. Wdrożenie e-Doręczeń reguluje Ustawa z dn. 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 roku w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (eIDAS).

Czytaj więcej

Polska firma chce dostarczać e-doręczenia w całej Europie. Zawarła ważny sojusz

Kogo już obejmuje system e-Doręczeń?

Kluczową zmianę wdrożono z początkiem stycznia 2025, gdy obowiązkiem posiadania skrzynki do e-Doręczeń objęto m.in.:

  • organy administracji rządowej i jednostki budżetowe, które obsługują te organy,
  • inne organy władzy publicznej,
  • ZUS, KRUS i zarządzane przez nie fundusze,
  • Narodowy Fundusz Zdrowia,
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
  • uczelnie publiczne,
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury,
  • jednostki samorządu terytorialnego – w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
  • inne podmioty publiczne.

Kolejna, ważna data w związku z rozwojem systemu to 1 października 2029 r. Od tego dnia system obejmie także sądy, prokuraturę, organy ścigania, Służbę Więzienną i komorników. Jednostki samorządu terytorialnego będą z kolei zobowiązane do wdrożenia systemu w zakresie tzw. publicznej usługi hybrydowej.

Czytaj więcej

Zwolnienie L4 z kodem A, C lub E? Oto co to dokładnie oznacza

E-doręczenie dla podmiotów niepublicznych. W lipcu kolejny, ważny termin

Od 1 lipca tego roku z systemu muszą korzystać podmioty niepubliczne, które zostały zarejestrowane w CEiDG do dn. 31 grudnia 2024 r., w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r. Natomiast podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. mają czas na wdrożenie systemu do 1 października 2026 roku.

Od 1 stycznia tego roku ze skrzynek do e-Doręczeń korzystają już m.in.:

  • podmioty niepubliczne, które rejestrowały się do KRS od 1 stycznia 2025 r. – podmioty rejestrowane w KRS przed 1 stycznia objęto systemem od 1 kwietnia 2025,
  • podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do CEiDG,
  • osoby wykonujące zawody zaufania publicznego – adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi i notariusze.

Czytaj więcej

14. emerytura nie tylko dla seniorów. Dodatkowe świadczenie dostaną także znacznie młodsi

Usługi dla obywateli. Co ułatwi posiadanie skrzynki do e-Doręczeń?

Korzystanie z systemu przez obywatela nie jest obowiązkowe, ale z pewnością ułatwi korespondencję m.in. z instytucjami publicznymi i urzędami. Warto również pamiętać, że nowy system ma docelowo zastąpić usługę korespondencji przez ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). E-Doręczenia są tzw. usługą zaufania. System korespondencji jest zabezpieczony, a tożsamość odbiorcy i nadawcy sprawdzana. Korespondencja przesyłana za pomocą systemu będzie docelowo wykorzystywana w procesach administracyjnych, sądowych i cywilnych.

Aby korzystać z e-Doręczeń należy w pierwszej kolejności wypełnić wniosek o adres i skrzynkę elektroniczną (na stronie gov.pl). Wniosek wymaga podpisu elektronicznego (podpis kwalifikowany, e-dowód lub profil zaufany). Adres do doręczeń elektronicznych można uzyskać u operatora wyznaczonego (Poczta Polska) lub u komercyjnych, kwalifikowanych dostawców usługi. Aktualnie [stan na 14.05.2025] przez system e-Doręczeń Poczty Polskiej nadano ponad 3 miliony e-Doręczeń i założono ponad 974 tys. skrzynek cyfrowych.

System e-Doręczeń ma docelowo ułatwić i przyspieszyć m.in. korespondencję pomiędzy instytucjami, firmami i podmiotami publicznymi. Z „cyfrowych listów poleconych” mogą także korzystać zwykli obywatele.

System e-Doręczeń: Czym jest cyfrowy list polecony?

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Prawo w Polsce
Sąd Najwyższy zdecydował. Zwycięstwo Karola Nawrockiego w wyborach zatwierdzone
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono